Samarbeidspartnere i næringslivet

Norad bidrar med støtte til norske bedrifter som vurderer å investere i – og etablere samarbeid med – bedrifter i Vietnam. Dette skjer gjennom Business MatchMaking.

For 20 år siden levde 60 prosent av befolkningen i Vietnam i ekstrem fattigdom. Men takket være økonomisk vekst regnes Vietnam i dag for å være et mellominntektsland.

Likevel lever fortsatt 16 prosent i ekstrem fattigdom, og for å redusere tallet ytterligere må landet skape enda flere arbeidsplasser gjennom næringsutvikling og satsing på privat sektor.

Se hvordan Norge tilrettelegger for næringsutvikling i Vietnam:

Filmen er laget i 2012.

Business MatchMaking-programmet (BMMP)

Ideen bak Business MatchMaking-programmet er at felles økonomiske interesser i Vietnam og Norge skal kunne bidra til å redusere fattigdommen i Vietnam. Norske investeringer, teknologi og kompetanse skal gjøre vietnamesisk næringsliv enda mer konkurransedyktig.

Matcher norske bedrifter med partnerbedrifter

Business MatchMaking-programmet (BMMP) skal hjelpe norske firmaer som ønsker å bidra til vekst i utviklingsland, samtidig som at de gjør lønnsomme investeringer. BMMP, som Innovasjon Norge forvalter på vegne av Norad i Vietnam, skal være mellomleddet og hjelpe norsk næringsliv i for dem et ukjent terreng.

Et selskap som har benyttet seg av dette tilbudet er programvareutvikleren NetPower. Selskapet ønsket å etablere seg et sted med kvalifisert arbeidskraft til en lavere kostnad. 

- Vi så en annonse om Vietnam som Norad hadde ute og så ringte jeg til Norad. Og så ble vi invitert ned til Vietnam sammen med Innovasjon Norge, forteller Ove Rydland, daværende daglig leder i NetPower.

Et gryende fastfoodmarked i Vietnam

Jæder Kjøttvarer er et annet selskap som har benyttet seg av Business MatchMaking-programmet. Noralf Espeland i Jæder Kjøttvarer forteller at de startet med blanke ark, men syntes det var spennende å starte en ny plass. 

- Jeg må si med det programmet som Innovasjon Norge og Norad gjorde for oss, så var det mye lettere sånn at vi følte at sjansen var mindre både kapitalmessig og at vi fikk veldig, veldig god veiledning på hvilke veivalg vi skulle gjøre. Det var vi som måtte ta veivalget, men de ga oss så gode muligheter, forteller Espeland.

Flere bedrifter i Vietnam ønsker å knytte kontakt med utenlandske bedrifter for å utvide virksomhetene sine. Det gjelder for eksempel den tysk-vietnamesiske pølseprodusenten DucViet som øyner nye muligheter med den økonomiske utviklingen i Vietnam.

De internasjonale fastfood-kjedene er i ferd med å etablere seg i Vietnam og DucViet håper å kunne levere varer til dem. Men for å kunne få til det trenger DucViet ny teknologi og investeringer, noe Espeland og Jæder Kjøttvarer har bidratt med. Mest av alt trenger DucViet kompetanse som de ikke har, forklarer DucViets tyske samarbeidspartner.

Norske NetPower har 27 programmere i Vietnam. Det har hatt stor betydning for det norske selskapet.
Foto: Anders Bølling

IT og software

I motsetning til Jæder Kjøttvarer bestemte NetPower seg for å etablere sitt eget selskap. Frem til høsten 2013 samarbeidet Netpower med Restaff, et annet norsk selskap som har etablert seg i Vietnam, for å få utført HR-tjenester som rekruttering og on-site-oppgaver.

Slik bidrar NetPower med utenlandske investeringer og arbeidsplasser i Vietnam. Det tilbyr også et internship-program for studenter som er interessert i å komme seg inn i bransjen.

Gode resultater

Hva har Business MatchMaking-programmet oppnådd i Vietnam? For NetPower har erfaringen gått over all forventning. De har i dag 27 programmerere i Vietnam, og Ove Rydland mener de er grunnen til at NetPower ikke har endt opp med å bli et konsulentfirma.

- Det er takket være Vietnam, at vi kan produsere mange tusenvis av timer til en helt annen kost enn vi kan her, sier Ove Rydland i NetPower.

Jæder Kjøttvarer og DucViet har fått til et godt samarbeid. Så langt har de vietnamesiske arbeiderne fått opplæring av sine norske kollegaer i hygiene, teknologi og oppskrifter. Og DucViet med Noralf Espeland i styret, har bestemt seg for å bygge en ny fabrikk.

Den norske tilstedeværelsen i Vietnam er tydelig.
Foto: Anders Bølling
Publisert 28.02.2013
Sist oppdatert 16.02.2015