Evaluation of the Norwegian Aid Administration’s Practice of Results-Based Management
Om publikasjonen
- Utgitt: mars 2018
- Serie: Evalueringsrapporter
- Type: Evalueringer
- Utført av: Itad & Chr. Michelsen institute
- Bestilt av: Evaluation Department at Norad
- Land:
- Tema: Offentlig forvaltning
- Antall sider: 79
- Serienummer: 4/2018
- ISBN: 978-82-8369-053-8
- ISSN: --
Evalueringen har vurdert mål- og resultatorientering i den norske bistandsadministrasjonen og hvordan dette påvirker partnere som sivilt-samfunnsorganisasjoner og multilaterale organisasjoner.
Evalueringen er begrenset til hvordan Norad og Utenriksdepartementet (UD) praktiserer mål- og resultatstyring fra Oslo. Bilateral bistand forvaltet av ambassadene har ikke vært inkludert i denne evalueringen. Evalueringen har ikke vurdert hvordan partnere praktiserer mål- og resultatstyring.
Evalueringsteamet har gjennomført 14 case studier og har totalt intervjuet 83 personer i UD, Norad og partnerorganisasjonene. Teamet har også gjennomgått arkivmateriale og relevant litteratur.
Formålet med evalueringen er å forbedre mål- og resultatstyringen i bistandsadministrasjonen ved å dokumentere hvordan mål- og resultatstyring praktiseres og identifisere sterke og svake sider, inkludert områder som kan forbedres.
Evalueringen er gjennomført på oppdrag fra Evalueringsavdelingen i Norad av Itad og Chr. Michelsens Institutt.
Kunnskapsbrief: Ti steg mot en kunnskaps- og læringskultur
Dette evalueringsbriefet beskriver nærmere hva kunnskapskultur er for noe og å komme med råd til hvordan denne kan forbedres.
Briefet er skrevet av Rob Lloyd i Itad sammen med Ida Lindkvist og Anette Wilhelmsen i fra evalueringsavdelingen i Norad. Det baserer seg på evalueringen av bistandsadministrasjonens praktisering av mål- og resultatorientering, og ser nærmere på ett av funnene i evalueringen om praktisering av - mål og resultatstyring - nemlig en manglende kunnskapskultur.
Briefet er basert på evalueringen, litteratur om mål- og resultatstyring og kunnskapskultur og erfaring som Itad har opparbeidet seg gjennom arbeid med denne og andre evalueringer av resultatorientering.