Evaluation of the Norwegian Aid Administration’s Practice of Results-Based Management

Om publikasjonen

Utgitt:Mars 2018
Type:Evalueringsrapporter, Evalueringer
Utført av:Itad & Chr. Michelsen institute
Bestilt av:Evaluation Department at Norad
Tema:Offentlig forvaltning
Antall sider:79
Serienummer:4/2018
ISBN:978-82-8369-053-8

NB! Publikasjonen er KUN tilgjengelig elektronisk og kan ikke bestilles på papir

Evalueringen har vurdert mål- og resultatorientering i den norske bistandsadministrasjonen og hvordan dette påvirker partnere som sivilt-samfunnsorganisasjoner og multilaterale organisasjoner.

Evalueringen er begrenset til hvordan Norad og Utenriksdepartementet (UD) praktiserer mål- og resultatstyring fra Oslo. Bilateral bistand forvaltet av ambassadene har ikke vært inkludert i denne evalueringen. Evalueringen har ikke vurdert hvordan partnere praktiserer mål- og resultatstyring.

Evalueringsteamet har gjennomført 14 case studier og har totalt intervjuet 83 personer i UD, Norad og partnerorganisasjonene. Teamet har også gjennomgått arkivmateriale og relevant litteratur.

Formålet med evalueringen er å forbedre mål- og resultatstyringen i bistandsadministrasjonen ved å dokumentere hvordan mål- og resultatstyring praktiseres og identifisere sterke og svake sider, inkludert områder som kan forbedres.

Evalueringen er gjennomført på oppdrag fra Evalueringsavdelingen i Norad av Itad og Chr. Michelsens Institutt.