Om evaluering av bistand
Evalueringer er systematiske vurderinger av planlagte, pågående eller avsluttede tiltak eller strategier. Evalueringer kan ta mange forskjellige former og svare på ulike spørsmål, men skal alltid følge strenge kvalitetsstandarder og metodekrav.
Det finnes ulike typer evalueringer. Evalueringene Evalueringsavdelingen tar initiativ til å gjennomføre, kalles sentraliserte evalueringer. Dette er uavhengige evalueringer, og skiller seg fra evalueringer av prosjekter og enkelttiltak som skjer på initiativ fra de som selv er ansvarlige for de aktuelle tiltakene, desentraliserte evalueringer. Det er knyttet strenge metodekrav til sentraliserte evalueringer og disse evalueringene stiller flere spørsmål knyttet til om bistanden gir resultater.
Arbeidet til Evalueringsavdelingen bygger på evalueringsfaglige og samfunnsvitenskapelige metoder, og følger egne kriterier for bistandsevaluering bestemt av OECDs utviklingskomite (DAC). Målet ved evalueringene er å bidra til forbedring av tiltak og strategier, samt å holde de som forvalter bistanden ansvarlige.
Evalueringsarbeidet spør ikke bare om tiltak er gjennomført på korrekt måte og om de planlagte resultatene er oppnådd, men om de riktige tingene blir gjort og hva som er de samlede effektene.
Typiske spørsmål som evalueringene forsøker å svare på, er:
- Relevans: Er bistanden godt tilpasset behovene til mottakerne eller relevante politiske målsetninger?
- Koherens: Hvor godt er intervensjonen tilpasset omgivelsene?
- Effektivitet: Oppnås de målsetninger som er satt for tiltaket?
- Kostnadseffektivitet: Gir bistanden mye igjen for pengene?
- Virkning: Hva har skjedd som følge av tiltaket, både positivt og negativt?
- Bærekraft: Er det grunn til å tro at resultatene av bistanden vil vare over tid, også etter at støtten er avsluttet?