Tema
Styresett og økonomisk utvikling

Statistikk og register – Grunnlaget for gode avgjerder

God og truverdig statistikk og dessutan uavhengige nasjonale statistikkbyrå er nødvendige føresetnader for å stø opp om utviklingsretta politikk og for å kunne måle framgang på berekraftsmåla. Register over befolkning, bedrifter, eigedomar og adresser er grunnleggjande for samfunnsplanlegging. Samtidig manglar dei fleste utviklingsland tilgang på god og relevant statistikk og register. Statistikk- og registersamarbeidet bidreg til meir kunnskapsbasert planlegging og dermed betre styresett i norske samarbeidsland.

Kva 

Gjennom statistikk- og registerprogrammet jobbar Norad for å styrkje nasjonale statistikksystem i arbeidet deira med å produsere offisiell statistikk av høg kvalitet, og dessutan bidra til betre forståing og bruk av offisiell statistikk i partnarland og innan internasjonalt utviklingssamarbeid. 

Statistikk- og registerprogrammet fremjar berekraftsmål 16 Fred, rettferd og velfungerande institusjonar og 17 Samarbeid for å nå måla.  I tillegg bidreg programmet, gjennom betra styresett, til ei rekkje andre berekraftsmål, til dømes 1 Utrydde fattigdom og 10 Redusere forskjellar mellom land.  Data er dessutan avgjerande for å kunne måle framgang på alle berekraftsmåla. Å oppnå berekraftsmåla krev at det blir samla inn, blir klargjort, blir analysert og blir formidla store mengder data. Dette må skje på både lokalt, nasjonalt, regionalt og globalt nivå.  God offentleg statistikk speler derfor ei viktig rolle for å oppnå forpliktingane i 2030-agendaen. 

Kvifor 

Tilgang på data og statistikk er nødvendig for å planleggje, gjennomføre, og følgje opp politiske avgjerder. Offisiell statistikk som truverdig kjelde til uavhengig informasjon gjer at avgjerdstakarar kan haldast ansvarlege, sidan faktagrunnlaget er tilgjengeleg og ope for alle. Data og statistikk er avgjerande for både eit effektivt skattesystem som samlar inn skattar og avgifter på riktig grunnlag, og som optimaliserer skatteinngangen.  

For alle land er det sentralt å ha gode basisregister over befolkning, bedrifter, eigedomar og adresser. Dette er grunnleggjande infrastruktur som kan vere med å bidra til sosial og økonomisk utvikling, openheit, og godt styresett.  Basisregistera kan òg vere ei sentral kjelde for statistikksystemet i eit land. 

Berekraftsmåla har auka fokuset på kva rolle statistikk speler og rolla til nasjonale statistikkbyrå og særleg behovet for kjønnsdisaggregerte data. I mange land manglar ein kunnskap og data om kvinner og menn og ulike grupper i befolkninga og dermed korleis dei blir påverka ulikt av offentlege tenester og tiltak. Behova for statistikk og data er større enn nokon gong før, men kapasiteten i svært mange nasjonale statistikksystem er ikkje god nok til å kunna levere det som blir kravd. Det er manglande tilgang på god og relevant statistikk i dei aller fleste utviklingsland. Situasjonen vart forverra av Covid-pandemien, då svært mange utviklingsland baserer datainnsamlinga på ansikt-til-ansikt intervju. 

Korleis

Statistikk- og registersamarbeidet går hovudsakleg føre seg gjennom kunnskapsprogrammet for statistikk- og registersamarbeid. Dette kunnskapsprogrammet rettar seg mot heile det nasjonale statistikksystemet, altså alle produsentar og brukarar av offisiell statistikk. Hovudmålet til programmet er å styrkje evna nasjonale statistikksystem har til å produsere og bruke offisiell statistikk av høg kvalitet, som ein føresetnad for å måle framgang på 2030-agendaen. Det er viktig med ei heilskapleg tilnærming til alle aktørar involverte i statistikkproduksjon og dataleveransar for å byggje opp under gjensidig tillit og god informasjonsflyt.  

Kunnskapsprogrammet for statistikk- og registersamarbeid trekkjer på kompetansen til norske fagmiljø, spesielt gjennom institusjonssamarbeid med søsterorganisasjonar i utviklingsland. Den viktigaste norske partnaren er Statistisk sentralbyrå (SSB). Institusjonssamarbeid er den beste måten partnarinstitusjonar kan dra nytte av kunnskapen som SSB og andre norske institusjonar sit på. Samarbeidet skal vere langsiktig og føreseieleg, vere etterspørselsbasert og leggje vekt på eigarskap hos partnarinstitusjonane. Det faglege samarbeidet er fleksibelt og tilpassingsdyktig, og tek utgangspunkt i partnarinstitusjonane sine eigne prioriteringar.  

Barne, ungdoms og familiedirektoratet og Statistisk sentralbyrå samarbeider òg om å dele erfaringar med styresmakter i samarbeidsland knytte til likestillingspolitikk og –statistikk på ulike sektorar gjennom Likestilling for utvikling (Lifu). Uganda, Nepal, Etiopia og Colombia er blant landa som har fått støtte under Lifu. Data og statistikk utgjer òg viktige komponentar i andre kunnskapsprogram. 

Kven/Kvar 

Statistisk sentralbyrå (SSB) er hovudpartnar for Norad på statistikkbistand. SSB har sidan 1994 samarbeidd med søsterorganisasjonar i utviklingsland. Samarbeid med internasjonale aktørar og deltaking i internasjonale forum fremjar SSB kapasitetsbygging i nasjonale statistikkbyrå og bidreg til utviklinga av velfungerande nasjonale statistikksystem 

Norad stør òg det multilaterale systemet til å utvikle globale standardar og gjennomføre tiltak på landsnivå gjennom globale program. FNs statistikkorganisasjon United Nations Statistical Division (UNSD) UNSD - Welcome to UNSD byggjer kapasitet for statistikk på landsnivå og FNs statistikkommisjon. Statistikkommisjonen er det øvste organet i det globale statistikksamarbeidet og er ansvarleg for å fastsetje statistiske standardar og utvikle metodar, og dessutan å setje i verk desse både internasjonalt og nasjonalt. : United Nations Statistical Commission. Også det internasjonale pengefondet (IMF) er ein viktig partnar som jobbar for å utvikle meir og betre data for politisk avgjerdstaking, spesielt innan makroøkonomi. Power of Data er eit initiativ lansert av generalsekretæren i FN beståande av nasjonale datasamarbeid i 15 land i Afrika, Asia og Latin-Amerika, co-leidd av UNDP, UNFPA, UNDESA, UNICEF, CCS-UN, Verdsbanken og GPSDD og støtta av Storbritannia.

Lenkjer  

Kontakt

For meir informasjon, vennligst kontakt Seksjon for styresett. 

Publisert 10.07.2024
Publisert 10.07.2024
Oppdatert 10.07.2024
Oppdatert 10.07.2024