Resultathistorie
Utdanning

Skolestart i Ukraina: Å lære om frihet i krig

På bildet ser man seks små barn stående i en tett sirkel rundt en lysende kule eller lampe på gulvet. Bildet er tatt ovenfra, slik at man ser barnas hoder og skuldre, og føttene deres pekende inn mot lyset. Rommet rundt dem er mørkt, og det eneste lyset kommer fra kulen i midten, som lyser opp barnas ansikter og tær

Mens norske elever starter skoleåret i trygge klasserom, får mange ukrainske barn undervisning i tilfluktsrom. 24. august var Ukrainas uavhengighetsdag, og kampen for frihet fortsetter – også på skolene og i barnehagene.

På bildet ser man et gruppebord med flere barn samlet rundt. På bordet ligger et stort ark med en fargerik barnetegning. Tegningen viser to regnbuer, noen blomster, en sommerfugl, en sol, og flere figurer som ser ut som barn.
Foto: Det europeiske Wergelandsenteret

Siden den fullskala russiske invasjonen i 2022 er over 3 790 skoler og barnehager i Ukraina blitt ødelagt eller skadet. Mange barn har aldri satt foten i et fysisk klasserom, men selv med hyppige strømbrudd og undervisning i tilfluktsrom, opprettholdes læringen.   

– Skolen vår er stor. Vi har 1500 elever fordelt på 40 klasser, men bomberommet vårt har bare plass til halvparten, forteller Antonina Kharchenko som jobber som rektor i Chernihiv i Nord-Ukraina. 

– Derfor må vi tilby undervisning både morgen og kveld. Bomberommet er godt utstyrt og har tilgang til toaletter. Det er vi glade for, men noen dager går flyalarmen flere ganger. Da må vi sitte i tilfluktsrommet i flere timer – 750 barn tett sammen. Når de endelig kommer tilbake til klasserommene, går alarmen igjen. Og igjen. Og igjen. Slik fortsetter det gjennom hele dagen, sier Kharchenko til Det europeiske Wergelandsenteret.  

I dag fungerer mange skoler ikke bare som undervisningssteder, men som krisesentre og møtesteder for hele lokalsamfunnet. 

Dette bildet viser en lang, smal gang med betongvegger og et uferdig utseende, som minner om en kjeller eller en tilfluktsbunker. Langs begge sider av gangen står feltsenger, madrasser, soveposer og sammenleggbare stoler. Noen steder ligger det tepper og puter, og det er også små bord og personlige eiendeler plassert rundt. Belysningen er sparsommelig, med et par lyspærer i taket. Litt lenger inn i gangen sitter flere personer samlet, men de er litt uklare og i bakgrunnen.

Et tilfluktsrom i Irpin i Urkaina.

Foto: Rasal Hague/ Wikimedia Commons

Skolestart som motstand – tett på Ukrainas  uavhengighetsdag  

Ukraina ble en uavhengig stat da Sovjetunionen ble oppløst i 1991, og erklærte seg selvstendig 24. august samme år. Denne datoen markeres som Ukrainas nasjonaldag – en dag for frihet, håp og motstandskraft. 

I generasjoner har det ukrainske folk kjempet for retten til å bestemme over sin egen fremtid. Nå, under en fullskala krig, viser de mot og utholdenhet – ikke bare ved fronten, men også i klasserom og barnehager. Å lære, leke og snakke om demokrati er blitt en måte å holde fast ved håpet.  

Gjennom Nansen-programmet står Norge sammen med Ukraina.  

– Norsk sivil bistand er viktig for Ukrainas motstandskamp. Å støtte utdanning i krigstid er å støtte verdiene vi deler: Frihet, medborgerskap og troen på en bedre fremtid, sier Jorun Nossum, avdelingsdirektør for Nansen-programmet for Ukraina. 

Dette bildet viser et klasserom med flere barn som sitter ved pultene sine og følger med på en voksen som står foran tavlen. Personen foran tavlen peker mot en stor stjerne som er tegnet på tavlen, og holder et ark i hånda
Foto: Det europeiske Wergelandsenteret

Barnehagen som en trygg havn 

– Den største utfordringen er å sørge for at alle barn føler seg trygge og lykkelige, sier Natalia, en erfaren barnehagelærer fra Lysytsjansk. Hun jobber digitalt med barn som er spredt over hele Ukraina. 

Natalia er en av over 140 000 lærere og barnehagelærere som har fått opplæring gjennom Schools for Democracy – et program utviklet av det norske European Wergeland Centre (EWC) i samarbeid med ukrainske utdanningsmyndigheter og sivilsamfunnsorganisasjoner. Norge støtter programmet gjennom Nansen-programmet for Ukraina. 

Barnehagene har blitt viktige for både barn og foreldre – særlig for mødre, som ofte står alene med ansvaret når fedre er mobilisert til fronten. 

Gjennom Schools for Democracy har barnehagelærere fått kurs i hvordan de kan møte barn som viser tegn på traumer og utviklingsutfordringer. Kursene dekker blant annet sorgarbeid, stressregulering og samtaler om krig og død – alt utviklet i samarbeid med det ukrainske utdanningsdepartementet. 

Opplæringen gir barnehagelærerne verktøy til å håndtere en krevende hverdag, og bidrar til at de kan være til stede for barna – selv når de selv har mange bekymringer.  

Barn og unge er Ukrainas fremtid. Derfor er det avgjørende at de får trygghet, støtte og utdanning, også i krigstid.
Jorun Nossum
Avdelingsdirektør for Nansen-programmet for Ukraina/ Norad
Publisert 22.08.2025
Publisert 22.08.2025
Oppdatert 22.08.2025
Oppdatert 22.08.2025