Dette støtter den norske styresett-bistanden

Norsk støtte til styresett og offentlige institusjoner i lavinntektsland fokuserer på flere områder.
Hva går støtten til?
Norge støtter utviklingslands evne til å ta regi på sin egen utvikling. For å klare det er de avhengig av å øke sine egne inntekter, forvalte offentlige finanser på en bedre måte, og styrke systemer som nasjonale registre og statistikk for at myndighetene kan prioritere ressurser og gjøre informerte beslutninger. I dag mister utviklingsland sårt trengte ressurser gjennom korrupsjon, ulovlig kapitalflyt og skatteunndragelser.
Norges støtte til styresett bidrar til å bekjempe disse lekkasjene. Når utviklingsland får sterkere systemer for styresett og offentlig finans, bidrar dette til å legge et grunnlag for nasjonal næringsutvikling og økt tilgang til kapital. Innsatsen legger vekt på en integrert tilnærming til likestillingsarbeid i reformer av offentlig finansforvaltning, og å støtte opp om nødvendige digitaliseringsprosesser i offentlige institusjoner i utviklingsland.
Bekjempelse av korrupsjon, støtte til sivilsamfunn og journalister som stiller myndigheter til ansvar, og tiltak for å styrke systemer for finansiell åpenhet står sentralt i innsatsen, og er viktige elementer for å sikre at ressursene brukes effektivt og at tilliten i samfunnet styrkes.
Hvorfor er dette viktig?
Dramatiske kutt i bistanden fra mange land gjør at vi må tenke nytt rundt hvordan lavinntektsland skal finansiere viktige velferdstjenester. Den mest økonomisk bærekraftige kilden til finansiering på lang sikt er landenes egne skatteinntekter.
Forskning viser at når lands skatteinntekter øker, øker også deres investeringer i viktige velferdstjenester som helse og utdanning. Samtidig står mange land ovenfor enorme utfordringer knyttet til klimatilpasning, økende gjeldsbyrde og behov for å investere i alt fra infrastruktur til digitalisering.
Ved å støtte statlige kjernefunksjoner som offentlige institusjoner, kan norsk bistand være katalytisk i å utløse store økte skatteinntekter som muliggjør offentlige investeringer, eller bidra til å styrke makroøkonomisk styring som kan sikre land tilgang til gunstigere lånebetingelser.
For at utviklingsland skal være bedre i stand til å bekjempe ulovlige finansstrømmer og skatteunndragelse trenger de å styrke sine nasjonale systemer – men også internasjonale standarder som bedre er tilpasset deres virkelighet og behov. Norge støtter initiativer som har styrket utviklingslands representasjon i globale fora for utforming av skattenormer gjennom støtte til OECD, FN og ATAF – den afrikanske regionale organisasjonen for skatteadministrasjoner. Norge har også bidratt til sivilsamfunnspartnere sitt arbeid med å utvikle resolusjonen om likestilling og anti-korrupsjon under FNs konvensjon mot korrupsjon (UNCAC), og til å styrke FNs sekretariat for å tilrettelegge for forhandlinger om en FN-konvensjon for internasjonalt samarbeid om skatt.
Styrker lands evne til å mobilisere egne ressurser
Norsk bistand går i stor grad gjennom multilaterale organisasjoner som IMF, Verdensbanken, FN og OECD, men også gjennom direkte samarbeid mellom Norge og utviklingsland. Norske eksperter har bidratt til økte skatteinntekter i flere prosjekter. Skatteetaten og Statistisk Sentralbyrå jobber direkte med søsterinstitusjoner i Rwanda, Tanzania, Zanzibar, Ghana og Kenya. Norge støtter også myndighetene i Mosambik i forvaltningen av inntekter fra naturgass, som kan gi enorme inntekter for landet, men også byr på store styresettutfordringer.
Norge støtter flere internasjonale initiativ, som journalistnettverket ICIJ, kjent for Panama Papers-avsløringene om korrupsjon, skatteunndragelser og bruk av skatteparadis. Norge støtter også en rekke sivilsamfunnsorganisasjoner som Tax Justice Africa og Global Witness, som er avgjørende for å holde myndigheter til ansvar for bruken av skatteinntekter, og som ofte er viktige for å drive frem reformer for mer åpenhet og mer rettferdige skatteregler.
Eksempler på resultater:
- Norge støtter Verdensbankens Global Tax Program, som fra 2018 til 2024 styrket skattesystemene i 53 utviklingsland og bidro til over USD 250 millioner i økte skatteinntekter i Afrika.
- International Institute for Sustainable Development (IISD) har gjennom Global Mining Tax Initiative oppnådd USD 1,39 milliarder i tilleggsinntekter fra 2019 til 2023 i land som Zambia og DR Kongo, som er rike på naturressurser.
- Med Norges støtte til African Tax Administration Forum (ATAF) har organisasjonen i 2024 støttet 24 afrikanske land, levert 17 opplæringsprogrammer til 2214 deltakere fra 44 land, og bidratt til å hente inn USD 193,6 millioner i ekstra skatteinntekter.
- Norge støtter både UNDP og OECD i samarbeidet "Tax Inspectors Without Borders", som siden starten i 2015 har bistått 70 utviklingsland med å hente inn over USD 2,40 milliarder i økte skatteinntekter.
Forvaltning av offentlige finanser
Åpen og ansvarlig forvaltning av offentlige finanser er avgjørende for at myndighetsinntekter skal føre til konkrete forbedringer i velferdstjenester og viktige investeringer i infrastruktur. Norge - både gjennom Norad og avtaler ved norske ambassader, samarbeider med internasjonale aktører som Verdensbanken, IMF og INTOSAI, samt sivilsamfunnsorganisasjoner om å styrke myndighetenes finanspolitikk og økonomistyring som har gitt direkte resultater i mange land.
Eksempler på resultater:
- Forvaltning av naturgassinntekter i Mosambik: Samarbeidet mellom Norge og Mosambik har resultert i et juridisk rammeverk, opprettelse av et nasjonalt petroleumsfond og bedre prognosemodeller for inntekter fra naturgass. Prosjektet har styrket åpenhet og ansvarlighet gjennom offentlig rapportering av LNG-inntekter.
- Styrket økonomisk styring i Somalia: Norges støtte har bidratt til bedre forvaltning av offentlige finanser, styrking av revisjonskapasitet og økt budsjettåpenhet i Somalia. Årlige revisjoner av statens regnskaper blir gjennomført og publisert, og elektroniske betalingssystemer har erstattet kontanter.
Styrking av nasjonale statistikksystemer
Norge arbeider for å styrke nasjonale statistikksystemer i utviklingsland, blant annet gjennom samarbeid med Statistisk sentralbyrå (SSB), som har bistått søsterorganisasjoner siden 1994. SSB har samarbeidsprosjekter som "Likestilling for utvikling" (Lifu) sammen med Bufdir, og har støttet Uganda, Nepal, Etiopia og Colombia med likestillingsstatistikk.
Norge støtter internasjonale aktører som FN, IMF og Verdensbanken, og globale initiativer som Power of Data, et datasamarbeid i 15 land i Afrika, Asia og Latin-Amerika. FNs statistikkommisjon og United Nations Statistical Division (UNSD) utvikler internasjonale standarder og metoder for statistikk.
Behovet for bedre data ble tydelig fremhevet på den fjerde internasjonale konferansen om finansiering for utvikling (FfD4) i Sevilla i 2025. Her ble Sevilla Platform for Action on Data lansert, med Norge som en av pådriverne. Målet er å styrke nasjonale datasystemer gjennom effektiv finansiering, investeringer og politisk forankring, slik at flere land får tilgang til pålitelig statistikk for å nå bærekraftsmålene. Les mer om FfD4 her.
Anti-korrupsjon og ulovlige finansstrømmer
Korrupsjon og ulovlig kapitalflyt svekker utvikling og offentlig tillit, og tapper ressurser som ellers kunne gått til viktige sektorer som helse, utdanning, klimatilpasning og infrastruktur.
Norges innsats mot korrupsjon tar utgangspunkt i FNs konvensjon mot korrupsjon, som er det eneste universelle, juridisk bindende rammeverket på området. Innsatsen retter seg blant annet mot å øke åpenhet rundt eierskap og økonomiske forhold. Norge har bidratt til å utvikle og vedta FNs første resolusjon som kobler likestilling og antikorrupsjon under UNCAC. Gjennom støtte til sivilsamfunn og internasjonale nettverk fremmer Norge tiltak mot korrupsjon som også tar hensyn til kvinners rettigheter og likestilling i kampen mot økonomisk kriminalitet.
Korrupsjon oppstår ofte der grensene mellom offentlig og privat sektor er uklare, og der manglende åpenhet gjør det enklere å skjule ulovlige transaksjoner og eierskap. Derfor prioriterer Norge støtte til tiltak som gir større innsyn i offentlige anskaffelser, selskapsstrukturer og kapitalstrømmer. Investeringer i åpenhet og ansvarlighet er avgjørende for å forebygge og etterforske økonomisk kriminalitet.
Norge legger vekt på samarbeid mellom ulike aktører og institusjoner, og på å integrere anti-korrupsjonsarbeid i sektorprogrammer. Arbeidet skjer i stor grad i partnerskap med internasjonale organisasjoner som UNODC, Open Contracting Partnership og Open Ownership, samt gjennom støtte til globale nettverk og kunnskapsutvikling.
Eksempler på resultater:
- Gjennom norsk støtte i perioden 2020–2024 til Corruption Hunter Network har nettverket bidratt til økt samarbeid og erfaringsutveksling mellom etterforskere, påtalemyndigheter og skattemyndigheter i utviklingsland.
- OECDs arbeid mot korrupsjon og bestikkelser, med støtte fra Norge, har i 2024 styrket kunnskap og tiltak mot korrupsjon og ulovlige finansielle strømmer, samt fremmet oppfølging av OECD Anti-Bribery Convention og internasjonalt samarbeid gjennom G7, G20 og FN.
- Norge støtter ICARs arbeid for å styrke anti-korrupsjonsinnsatsen og tilbakeføring av stjålne midler. I 2024 har ICAR gitt bistand til land som Mosambik, Peru, Malawi, Zambia og Tanzania, og bidratt til inndriving av over 48 millioner sveitsiske franc.