Evalueringsavdelingens årsrapport 2014: Evaluering av norsk utviklingssamarbeid
Se og last ned
Om publikasjonen
Utgitt: | Juni 2015 |
Type: | Evalueringer |
Utført av: | Evalueringsavdelingen i Norad |
Antall sider: | 48 |
ISBN: | 978-82-7548-807-5 |
NB! Publikasjonen er KUN tilgjengelig elektronisk og kan ikke bestilles på papir
Evalueringsavdelingens årsrapport baserer seg på de siste 12 rapportene fra tidsrommet september 2014 til mai 2015.
Temaet i årsrapporten for 2014 er manglende fokus og kapasitet i bistandsforvaltningen, og hvordan evaluering kan bidra til å gjøre bistanden mer effektiv.
Rapporten identifiserer tre lærdommer som er gjennomgående problemstillinger i det siste årets evalueringer. De tre lærdommene er:
- Norges bistand er lite planmessig utført, og spredt for tynt utover. Kvaliteten på de enkelte initiativene er svært varierende, fra gode resultater, til bortkastede ressurser og liten positiv endring.
- Den norske bistandsforvaltningen preges av lite menneskelige ressurser. Færre ansatte har ansvaret for å disponere mer bistandsmidler enn tidligere. Den samme skjevheten finner vi også hvis vi sammenlikner oss med land som Sverige og Storbritannia.
Sett i sammenheng ser man et bilde av at kapasitetsmangelen går på kvaliteten løs. Svaret på det må enten være å øke kapasiteten, eller konsentrere bistanden, slik at forvaltningen står ansvarlig for et mer realistisk antall initiativ per ansatt. - Den siste lærdommen er knyttet til de to første ved at evalueringer og studier i år også peker på at vi går glipp av viktige kilder til læring og forbedring. Grunnen som ofte oppgis er at man er for rask i både forberedelser, gjennomføring og etterarbeid. Mer tid til å sette seg inn i konteksten på forhånd, mer tid til å dokumentere avgjørelser underveis, og mer vekt på å samle inn erfaringer vil kunne gjøre norsk bistand bedre.