Digital opplæring til svaksynte: – Nå kan jeg bruke stemmen min

Med norsk støtte lærer blinde og svaksynte i utviklingsland å mestre digitale verktøy – og får tilgang til en verden som før var lukket.
Et teknologisk løft for rettigheter
– Jeg har lært meg grunnleggende digitale ferdigheter. Nå kan jeg skrive på tastatur og lese fra skjerm. Det gir meg en følelse av selvstendighet og mestring, sier Nafisa Issifu som går på ungdomskole i Bawku i Ghana. Nafisa er svaksynt og fikk opplæring tilpasset funksjonsnedsettelsen. Nå kan hun navigere i en digital verden og delta.

Nafisa har fått nye muligheter etter hun fikk digital opplæring.
Nafisa er ikke alene. Mangel på digitale verktøy og ferdigheter har skapt et stort utenforskap for blinde og svaksynte i Ghana. I 2020 viste en rapport fra mobilbransjeorganisasjonen GSMA at kun 7 % av synshemmede i Ghana eide en smarttelefon, og bare 5 % hadde brukt mobilt internett.
Dette var bakgrunnen for kurset “Introduction to Computer Basics for Visually Impaired Persons” (ICBVI), som ble lansert gjennom et samarbeid mellom Norge og Den internasjonale telekommunikasjonsunionen (ITU) i 2021. Kurset gir opplæring i skjermlesere, tastaturnavigasjon og stemmestyring.

Verktøyene i kurset er utviklet for universell utforming, slik at opplæringen møter blinde og svaksyntes behov.
– Å bruke smarttelefon og WhatsApp har gjort meg mer sosial og trygg på meg selv, sier Benjamin Akapo, en nyutdannet elev.
i Ghana har kurset nådd over 600 deltakere, hvor nesten halvparten er kvinner.
Undervisning i nærmiljøet
Kurset er en del av Digital Transformation Centres-initiativet (DTC), som har etablert digitale opplæringssentre i blant annet Ghana, Pakistan, Senegal, Sierra Leone og Uganda. Her får synshemmede tilgang til spesialisert undervisning i sitt nærmiljø – ofte ved lokale IKT-sentre eller skoler med moderne datautstyr.
For synshemmede, som ofte blir ekskludert fra utdanning, arbeidsliv og offentlige tjenester, kan teknologi være inngangen til likestilling og deltakelse i samfunnet.

Digital Transformation Centres-initiativet (DTC) har etablert digitale opplæringssentre i Ghana, Pakistan, Senegal, Sierra Leone og Uganda.
– Dette viser hvordan målrettet innsats kan skape varig endring for grupper som ofte blir glemt. Når teknologi og inkludering går hånd i hånd, flytter vi grenser – og bygger samfunn som har plass til alle, sier seksjonssjef for utdanning og forskning i Norad Thomas Poulsen.
Prosjektet bidrar direkte til FNs bærekraftsmål 4, 9 og 10, som handler om god utdanning til alle, bygge sterke digitale løsninger og redusere ulikhet.
Prosjektet bygger også opp under Norges plan Likestilling for alle - 2022–2025 som har som mål innen 2030 at ingen skal utelates fra utviklingen.
Når alle får muligheten til å ta del i den digitale utviklingen, reduseres ulikhet – både lokalt og globalt.