Resultathistorie
Utdanning og inkludering

Digital opplæring til svaksynte: – Nå kan jeg bruke stemmen min

Bildet viser tre menn som sitter ved et trebord med bærbare datamaskiner. De er i et rom med vegger malt i gult og blått. Datamaskinene er åpne og i bruk, og det ser ut som de jobber eller studerer.

Med norsk støtte lærer blinde og svaksynte i utviklingsland å mestre digitale verktøy – og får tilgang til en verden som før var lukket.

Et teknologisk løft for rettigheter 

Jeg har lært meg grunnleggende digitale ferdigheter. Nå kan jeg skrive på tastatur og lese fra skjerm. Det gir meg en følelse av selvstendighet og mestring, sier Nafisa Issifu som går på ungdomskole i Bawku i Ghana. Nafisa er svaksynt og fikk opplæring tilpasset funksjonsnedsettelsen. Nå kan hun navigere i en digital verden og delta.  

Bildet viser en kvinne som sitter ved et trebord med øynene lukket og jobber på en bærbar datamaskin. Personen er kledd i en rosa- og hvitstripet kjole. På bordet ligger det også en annen lukket bærbar datamaskin og noen bøker eller hefter.

Nafisa har fått nye muligheter etter hun fikk digital opplæring.

Foto: ITU

Nafisa er ikke alene. Mangel på digitale verktøy og ferdigheter har skapt et stort utenforskap for blinde og svaksynte i Ghana. I 2020 viste en rapport fra mobilbransjeorganisasjonen GSMA at kun 7 % av synshemmede i Ghana eide en smarttelefon, og bare 5 % hadde brukt mobilt internett.  

Dette var bakgrunnen for kurset “Introduction to Computer Basics for Visually Impaired Persons” (ICBVI), som ble lansert gjennom et samarbeid mellom Norge og Den internasjonale telekommunikasjonsunionen (ITU) i 2021. Kurset gir opplæring i skjermlesere, tastaturnavigasjon og stemmestyring. 

Bildet viser to personer som sitter ved et bord og arbeider på stasjonære datamaskiner med tastaturer. Den ene personen er en kvinne kledd i en blå kjole og ser ut til å være fokusert på oppgaven foran seg. Den andre personen er en mann, som sitter lenger bak. Han har på seg en blå skjorte og beige bukser.

Verktøyene i kurset er utviklet for universell utforming, slik at opplæringen møter blinde og svaksyntes behov. 

Foto: ITU

– Å bruke smarttelefon og WhatsApp har gjort meg mer sosial og trygg på meg selv, sier Benjamin Akapo, en nyutdannet elev.  

i Ghana har kurset nådd over 600 deltakere, hvor nesten halvparten er kvinner.  

Undervisning i nærmiljøet 

Kurset er en del av Digital Transformation Centres-initiativet (DTC), som har etablert digitale opplæringssentre i blant annet Ghana, Pakistan, Senegal, Sierra Leone og Uganda. Her får synshemmede tilgang til spesialisert undervisning i sitt nærmiljø – ofte ved lokale IKT-sentre eller skoler med moderne datautstyr.  

For synshemmede, som ofte blir ekskludert fra utdanning, arbeidsliv og offentlige tjenester, kan teknologi være inngangen til likestilling og deltakelse i samfunnet. 

Bildet viser tre kvinner som samarbeider ved et bord med en datamaskin. To av dem peker og jobber sammen på tastaturet. Den ene har en fargerik grønn sjal med mønster, mens den andre har på seg en blå og oransje drakt med et mønstret design. På bordet ligger også en rosa mappe med et dokument inni, og en mobiltelefon. De ser ut til å være engasjert i en felles oppgave i et moderne innendørs miljø, muligens et klasserom eller et kontor.

Digital Transformation Centres-initiativet (DTC) har etablert digitale opplæringssentre i Ghana, Pakistan, Senegal, Sierra Leone og Uganda.

Foto: ITU

– Dette viser hvordan målrettet innsats kan skape varig endring for grupper som ofte blir glemt. Når teknologi og inkludering går hånd i hånd, flytter vi grenser – og bygger samfunn som har plass til alle, sier seksjonssjef for utdanning og forskning i Norad Thomas Poulsen

Prosjektet bidrar direkte til FNs bærekraftsmål 4, 9 og 10, som handler om god utdanning til alle, bygge sterke digitale løsninger og redusere ulikhet. 

Prosjektet bygger også opp under Norges plan Likestilling for alle - 2022–2025 som har som mål innen 2030 at ingen skal utelates fra utviklingen. 

Når alle får muligheten til å ta del i den digitale utviklingen, reduseres ulikhet – både lokalt og globalt. 

Publisert i går
Publisert i går
Oppdatert i går
Oppdatert i går