Skolen er blitt kamparena om jenters rettigheter
Skole i Gaad Etiopia
Godt organiserte religiøse og konservative krefter kjemper mot jenter og kvinners likestilling, og rettigheter og kamparenaen er på skolen. Vi kan ikke godta at de konservative kreftene vinner – vi må ta opp kampen!
Skrevet av Marianne Skaiaa, seniorrådgiver i Norad, seksjon for utdanning og forskning
Kronikken er også publisert i Vårt Land 20.11.2024.
I en artikkel publisert i Panorama nyheter 9. september i år kunne vi lese nyheten om at Paraguay endelig har inkludert seksualitetsundervisning i lærerplaner og pensum. I utgangspunktet en god nyhet, men realiteten er dessverre det motsatte. For organiserte konservative krefter i landet har vunnet frem og fått påvirke hva som skal læres i skolene. Derfor er det ikke informasjon om seksuelle rettigheter, hva mensen betyr og hva det vil si å ha en sunn og god relasjon til din egen kropp og seksualitet de unge lærer. Derimot fremmer pensum avholdenhet, at kondomer ikke virker og at jenter har mindre og lettere hjerner enn gutter.
Dette er dessverre ikke noe som bare skjer i Paraguay. Det er godt organiserte krefter som prøver å påvirke utdanningen globalt slik at denne fremmer verdier og misinformasjon til barn og unge gjennom deres utdanning.
Hvem bestemmer hva innholdet i skolene skal være?
Nylig kom ALiGN (Advancing Learning and Innovative Gender Norms) og ODI Think Change med rapporten Whose Hands on Our Education? som viser omfanget av organiserte krefter som arbeider aktivt for å undergrave nasjonale og internasjonale lover og normer som fremmer og beskytter kvinners og LHBTIQ+ (lesbiske, homofile, bifil, transpersoner og queer) sine rettigheter. Dette er ulike aktører som politikere, religiøse organisasjoner og sivilsamfunnsorganisasjoner. Det som kjennetegner dem er at de er organiserte, strategiske og veldig godt finansiert. En av arenaene disse aktørene nå bruker aktivt for å fremme sine verdier, er utdanning. Her når de rett ut til barn og unge mens de er mest påvirkelige. Gjennom skolene øker legitimiteten for deres budskap og motstand mot jenter, kvinner og seksuelle minoriteters rettigheter.
Det handler om verdiene til neste generasjon
Det at utdanning er blitt en stadig viktigere arena for disse anti-rettighetsaktørene er veldig farlig. Det er en direkte kobling inn til institusjoner som skal lære barn og unge om respekt for andre mennesker og kunnskap om seksualitet og kropp. Utdanning er ett av de viktigste, hvis ikke det viktigste verktøyet vi har som samfunn for å påvirke barn og unge. Derfor er det utrolig viktig hvem som påvirker og bestemmer hva pensum skal inneholde og hva lærerne kan lære bort. Dette kan vi ikke overlate til organiserte konservative krefter å bestemme!
Hva er det disse konservative aktørene ønsker å påvirke?
Rapporten nevner tre fokusområder. Det første er tilgang. De vil påvirke hvem som kan gå på skolen. Ett opplagt eksempel er Taliban som nekter jenter å gå på skolen etter barnetrinnet. Det andre er pensum. De vil påvirke hva elevene skal lære. Her har fokuset vært å hindre seksualitetsundervisning i skolen. Det tredje er praksis på skolene. De vil påvirke utdanningslover og retningslinjer for skolene.
For å nå sine mål peker rapporten på flere faktorer som disse aktørene bruker. For eksempel har de omfattende nettverk og allianser. Strategiene de bruker er velkjente og dessverre effektive. Vold og trusler mot individer og organisasjoner, lobbyvirksomhet mot myndigheter for å påvirke utdanningspolitikk, og til sist påvirker de diskursen ved bruk av misinformasjon.
Globalt ser vi at disse godt finansierte aktørene klarer å legge andre uenigheter til side for å kjempe denne kampen sammen. Kristne aktører fra høyresiden finner sammen med tidligere sovjet stater og islamske organisasjoner for å bekjempe seksualitetsundervisning, i nye og destruktive allianser.
Helhetlig seksualitetsundervisning er mer enn læren om blomstene og biene
Helhetlig seksualitetsundervisning handler om mye mer enn sex. Det er helt essensiell kunnskap for barn og unge når det gjelder deres helse og rettigheter. Riktig kunnskap kan bidra til å redusere tidlige graviditeter, kjønnsbasert vold, og det kan bidra til å redusere gjennomsnittsalderen for giftemål for unge jenter. Helhetlig seksualitetsundervisning lærer barn og unge hvordan de skal oppføre seg mot andre. At man skal respektere andre mennesker, at man skal inkludere alle og ikke mobbe hverandre. Det er med andre ord en grunn til at ordet «helhetlig» er med her – for det handler om hele mennesket, kropp og sinn, og det handler om mer enn sex, men også sex.
Derfor er det så viktig at dette er en del av læreplaner og pensum i skolene og at lærerne får opplæring i hvordan de skal formidle denne kunnskapen på en god måte til elevene. Konservative krefter gjør alt de kan for å hindre dette. De vil påvirke hva som læres i klasserommet, hvem som får lov til å være i klasserommet og hvem som får lov til å være lærere i klasserommet.
Hvordan kan vi jobbe aktivt mot disse kreftene?
Rapporten nevner flere effektive strategier som kan begrense og stoppe disse aktørene sin fremmarsj. Bruk av de eksisterende menneskerettighetslovene som gjelder både globalt, men også nasjonalt har vist seg nyttig. Nøkkelaktører, som religiøse ledere og foreldre som driver påvirkningsarbeid og mobilisering av støtte for likeverdig utdanning for alle er viktig. Det er også nødvendig med imøtegåelse av misinformasjon med faktaopplysninger, forskning og kunnskap fra pålitelige kilder. Norge støtter flere partnere, nasjonalt og internasjonalt som bidrar til denne kampen på ulike fronter.
Utdanningssektoren er blitt ett mål for religiøse og konservative krefter for å begrense kjønn og likestilling i skolene. Vi skylder alle barn og unge å vinne denne kampen!