Jenter på skolebenken i Mosambik
Verden over er det millioner av barn som ikke går på skolen. Språkbarrierer er ett av flere hindre for barns skolegang.
Foto: Ken Opprann

Språk og utdanning

Det er fire grunner til at valg av undervisningsspråk er viktig. Det gir bedre læring, sikrer jenters utdanning, er viktig for minoritetsgrupper, og gir grunnlag for læring i andre fag.

 

Undervisning på eget morsmål er en menneskerett, noe som fastslås både i FNs barnekonvensjon og i ILO-konvensjonen om urfolks rettigheter.

Verden over er det millioner av barn som ikke går på skolen. Språkbarrierer er ett av flere hindre for barns skolegang.

Utdanningsreformer vektlegger derfor i stadig økende grad å bruke elevenes morsmål i undervisningen. Det innebærer blant annet at flerspråklig utdanning og bruken av morsmål må integreres i lærerutdanningen og at undervisningsmateriell blir laget på elevenes morsmål.

Bedre læring

Undervisning på morsmål eller et språk som barna kjenner godt, gir bedre og mer effektiv læring.

Barn trenger å få undervisning på sitt eget språk i alle fall i de første fem-seks skoleårene. Deretter kan fremmedspråk gradvis tas i bruk i undervisningen/som undervisningsspråk.

Sikre jenters utdanning

Undervisning på morsmål er viktig for å sikre at jenter får mulighet til utdanning. Jenter blir vanligvis i mindre grad enn gutter eksponert for andre språk enn sitt morsmål på hjemmebane. Det er derfor større sannsynlighet for at de faller ut av skolen om undervisningen foregår på et språk de ikke kjenner.

Videre kan risikoen for at jenter utsettes for overgrep eller blir utnyttet av lærere reduseres når elev og lærer har samme språklige bakgrunn.

Viktig for minoritetsgrupper

Mange barn, ikke minst barn fra etniske minoritetsgrupper, bruker et annet språk hjemme enn skolens undervisningsspråk.

Å ikke forstå og snakke skolens undervisningsspråk kan medføre manglende framgang faglig og at minoritetselever ikke blir inkludert blant de andre.

I mange tilfeller ender det med at disse elevene slutter på skolen før fullført skolegang. Når undervisningen skjer på barnets eget morsmål, styrkes også ofte kontakten både mellom skolen og foreldrene.

Grunnlag for andre språk

Det er med andre ord ingen motsetning mellom det å få undervisning på barnets morsmål og det å lære et lands offisielle språk, snarere tvert imot.

Undervisning på morsmål gjør at barna også blir dyktigere til å tilegne seg andre språk enn dersom undervisningen foregår på et språk som de ikke behersker.

Undervisning på morsmål er også en stor fordel for læring i andre fag, slik som matematikk.

Gutt løser mattestykke oppe på tavla på skole i Nepal
Utdanning i Nepal
Også i Nepal begynner stadig flere barn på skole, men ikke alle fullfører. Årsakene er mange. 
Publisert 26.06.2015
Sist oppdatert 30.06.2015