Spørsmål og svar knyttet til søknadsrunden 2026

Her finner du svar på spørsmål Norad har mottatt om utlysningen:
Spørsmål 1: Hvorfor er det tre budsjettmaler og hvilken skal vi velge?
Svar: Norad viderefører en del forenklingsgrep i årets søknadsrunde. Særlig gjelder det at vi innledningsvis innhenter mer overordnet budsjettinformasjon fra organisasjoner som søker om mer enn ti millioner kr per år. Disse søkerne benytter budsjettmalen for søknader over 10 mill. per år. Norad kommer til å etterspørre mer detaljer på stikkprøvebasis fra disse organisasjonene før eventuell avtaleinngåelse. Organisasjoner som søker om lavere beløp enn ti millioner kr per år, benytter malen for søknader under 10 mill. per år. Her er det mer krav til detaljer som gjør Norad i stand til å vurdere blant annet enhetskostnader allerede på søknadstidspunktet. Organisasjoner med innvilget plusspartnerstatus benytter budsjettmalen for plusspartnere.
Spørsmål 2: Er søknadsfristen endret sammenlignet med tidligere år?
Svar: Fristen er lagt til få dager før 1. oktober for å sikre at Norad har personell tilgjengelig for å svare på eventuelle spørsmål eller tekniske utfordringer opp mot fristen. Vi ønsker å unngå frist i skolenes høstferie.
Spørsmål 3: I tidligere utlysninger har Norad i tillegg til DAC-sektorer vært opptatt av om søknader bidrar til bestemte policy-markører for bistandsstatstikken. Er dette tilfelle også for denne utlysningen?
Svar: Søknadsskjemaet ber om informasjon om sektor/fagområde for det enkelte prosjekt/program ihht. DAC-sektorene. Alle prosjekter skal kodes med relevant bistandsstatistikk slik at Norad kan vurdere relevans og rapportere på bruken av midler innenfor ulike tematiske områder. Policy-markørene for tematiske områder hvor det er behov for å øke eller opprettholde samlet norsk bistand, kan være viktig for Norad å vite noe om på et tidlig tidspunkt. Policy-markørene beskrives i Norads statistikkmanual. Eksempelvis kan det være viktig å vite om deler av en søknad kan registreres som «main» eller «significant» for klimatilpasning. Se også Tilskuddsguiden kapittel 7.7. Norad kan på et senere tidspunkt etterspørre mer detaljer om statistikk som ved innsendelse av utfylt DAC-/statistikkskjema.
Spørsmål 4: Hvordan skal vi forstå betegnelsen «tiltak» som brukes i utlysningen?
Svar: Med tiltak menes det som det søkes støtte til, i søknadsskjemaet refereres dette til som prosjekt/program. Betegnelsen tiltak dekker også overordnet programnivå.
Spørsmål 5: Kan vi søke om midler til tiltak i Ukraina?
Svar: Norge ønsker å samordne mest mulig av Ukrainainnsatsen gjennom Nansen-programmet for Ukraina, som tildeles over en annen post i statsbudsjettet enn kap.post 170.70 Sivilt samfunn. Dette vil også bidra til at innsats i andre land i størst mulig grad kan opprettholdes. Norad vil dermed ikke prioritere å støtte prosjekter i Ukraina over kap.post 170.70 i denne søknadsrunden.
Spørsmål 6: Skal vi fylle ut både overordnet budsjett i søknadsskjemaet i tilskuddsportalen og budsjettmalen i excel som lastes opp?
Svar: Ja. Alle søkere skal fylle ut den overordnede budsjettoppstillingen integrert i søknadsskjemaet i tilskuddsportalen. Summene inntekter og kostnader per år må balansere. Alle søkere skal også fylle ut budsjettmalen i excel tilgjengelig på norad.no og lenket til fra portalen, og laste opp budsjettvedlegget. Det kan være enkelte tall-eksempler i budsjettmalen. Disse skal fjernes av søker og erstattes av søkers budsjetterte tall. Flere rader for land/regioner og sektor kan legges til i budsjettmalen ut fra det antallet som er relevant for deres søknad. Det er ellers ikke krav til at sektor i denne sammenheng korresponderer helt med DAC-sektorer. Se også Tilskuddsguiden kapittel 4.4. Norad vil kunne be om mer detaljer til budsjettet før eventuell avtaleinngåelse.
Spørsmål 7: Hvordan skal paraplyorganisasjoner forholde seg til budsjettmalen?
Svar: Paraplyorganisasjoner som videreformidler tilskudd gjennom medlemsorganisasjoner, skal i utgangspunktet bruke samme budsjettmal. I malen for søknader over 10 mill. per år, er det i fanen «overall budget» lagt inn en rad 38 for sekretariatskostnader. Dette er en kostnad som kommer i tillegg til de direkte prosjektkostnadene. I fanen for detaljer for «HQ», ønsker vi oss i stedet detaljer for sekretariatet på søknadstidspunktet. Generelt er det ønskelig at paraplyorganisasjoner setter opp en tentativ fordeling av de direkte prosjektkostnadene fordelt med totaler per medlemsorganisasjon. Dette burde gjøres i en egen fane. Paraplyorganisasjoner er rigget litt ulikt og det kan derfor være behov for enkelte tilpasninger. Dersom dere ser behov for tilpasninger til deres oppsett, er det hensiktsmessig å ha en dialog med Norad om dette. Dette kan for eksempel være aktuelt dersom sekretariatet implementerer prosjekter i prosjektland i egen regi, altså uten at medlemsorganisasjoner er involverte. Da vil det være behov for å synliggjøre hvor mye av de direkte prosjektkostnadene som går via medlemsorganisasjonene og hvor mye som eventuelt går direkte gjennom sekretariatet. Norad vil kunne be om mer detaljer før en eventuell avtaleinngåelse.