Norsk lansering: Global Education Monitoring Report 2024/5

Velkommen til lanseringen av Global Education Monitoring Report 2024/5, hvor hovedtemaet er utdanningsledelse.
🔗 Meld deg på arrangementet her
Globale målinger viser at verden står overfor en global læringskrise - flere barn enn noen gang har tilgang til utdanning, og likevel er elevenes læringsutbytte dalende. Samtidig forblir 251 millioner barn uten skolegang og støtten til offentlig utdanning er sviktende.
Basert på funn som antyder at så mye som en fjerdedel av variasjoner i elevers læringsutbytte kan tilskrives ledelse, peker rapporten på utdanningsledelse som den nest viktigste faktoren (etter lærere) for kvalitet i utdanningen.
Rapportens direktør, Manos Antoninis, kommer til Norge for å legge fram hovedfunnene i rapporten, etterfulgt av to paneldebatter med deltakelse fra skoleledere på flere nivåer, eksperter og representanter for sivilsamfunnet. Det ene panelet vil se nærmere på hovedfunnene fra rapporten i norsk kontekst. Det andre panelet vil diskutere mulige implikasjoner av funnene i bistandssammenheng.
Lanseringen arrangeres av Norad i samarbeid med OsloMet, Kunnskapsdepartementet, Utenriksdepartement, UNESCO-kommisjonen, Utdanningsforbundet og det norske sivilsamfunnsnettverket for organisasjoner som jobber med utdanningsbistand - Global Campaign for Education (GCE).
Program:
Master of Ceremonies: Thomas Poulsen, Head of Education and Research, Norad |
|
09:30 – 10:00 |
REGISTRATION AND COFFEE |
10:00 – 10:15 |
WELCOME Roger André Federici, Dean of the Faculty of Education and International Studies, Oslo Metropolitan University (OsloMet) Kyrre Lekve, Chair, Norwegian National Commission for UNESCO Merete Lundemo, Special Envoy for Education in Crisis and Conflict, Norwegian Ministry of Foreign Affairs |
|
|
10:15 – 10:55 |
PRESENTATION OF THE KEY FINDINGS AND RECOMMENDATIONS OF Manos Antoninis, Director of the Global Education Monitoring Report, UNESCO |
10:55 – 11:15
11:15 – 11:45
11:45 – 12:45 |
Q&A Manos Antoninis, Director of the Global Education Monitoring Report, UNESCO NETWORKING LUNCH PANEL DISCUSSION ON THE IMPLICATIONS OF THE FINDINGS OF THE 2024/5 GEM REPORT FOR THE NORWEGIAN EDUCATION SYSTEM A brief introduction situating key messages of the report in the context of Norwegian education by Kirsten Foshaug Vennebo, Professor, OsloMet - Christopher Leiknes, Mayor (Norwegian Labour Party), Enebakk municipality - Øyvind Sørreime, Former school principal, presently school leadership consultant and author of books on school leadership and development - Christopher Aadna, Student teacher and outgoing department council student representative, Department of primary and secondary teacher education, OsloMet - Ann Mari Milo Lorentzen, Vice president, Utdanningsforbundet (Union of Education, Norway) - Ann Elisabeth Gunnulfsen, Professor, Department of teacher education and school research, Oslo University Moderator: Idunn Seland, Associate professor, OsloMet |
12:45 – 13:45 |
PANEL DISCUSSION ON THE IMPORTANCE OF EDUCATIONAL LEADERSHIP IN DEVELOPING COUNTRIES Implications of the report for Norwegian development aid to education Introduction by Bård Vegar Solhjell, Director of Norad Viewing of short film about Norwegian aid to education in Ethiopia - Annette Nyquist, Senior Education Advisor, Save the Children - Anine Lauterer, Senior Education Advisor, ADRA Norway - Anna Basiston, Senior Advisor, Norad - Rolf Bjarne Fasting, Professor, OsloMet Moderator: Gerd-Hanne Fosen, Education Policy Director, Norad |
13:45 – 14:00 |
KEY TAKEAWAYS AND CLOSING |