Norsk lansering: Global Education Monitoring Report 2024/5

klasserom i Afrika.  Vi ser elever bakfra som rekker opp hånden.
Tid: 2 April 2025 kl. 10:00 – 14:00
Sted: Oslo Met, Pilestredet 44, Elisabeth Lampes hus, 1. etasje. Auditorium V130

Velkommen til lanseringen av Global Education Monitoring Report 2024/5, hvor hovedtemaet er utdanningsledelse.

🔗 Meld deg på arrangementet her

 

Globale målinger viser at verden står overfor en global læringskrise - flere barn enn noen gang har tilgang til utdanning, og likevel er elevenes læringsutbytte dalende. Samtidig forblir 251 millioner barn uten skolegang og støtten til offentlig utdanning er sviktende. 

Basert på funn som antyder at så mye som en fjerdedel av variasjoner i elevers læringsutbytte kan tilskrives ledelse, peker rapporten på utdanningsledelse som den nest viktigste faktoren (etter lærere) for kvalitet i utdanningen.

Rapportens direktør, Manos Antoninis, kommer til Norge for å legge fram hovedfunnene i rapporten, etterfulgt av to paneldebatter med deltakelse fra skoleledere på flere nivåer, eksperter og representanter for sivilsamfunnet. Det ene panelet vil se nærmere på hovedfunnene fra rapporten i norsk kontekst. Det andre panelet vil diskutere mulige implikasjoner av funnene i bistandssammenheng.

Lanseringen arrangeres av Norad i samarbeid med OsloMet, Kunnskapsdepartementet, Utenriksdepartement, UNESCO-kommisjonen, Utdanningsforbundet og det norske sivilsamfunnsnettverket for organisasjoner som jobber med utdanningsbistand - Global Campaign for Education (GCE).

Program:

Master of Ceremonies: Thomas Poulsen, Head of Education and Research, Norad

09:30 – 10:00

REGISTRATION AND COFFEE

10:00 – 10:15

WELCOME

Roger André Federici, Dean of the Faculty of Education and International Studies, Oslo Metropolitan University (OsloMet)

Kyrre Lekve, Chair, Norwegian National Commission for UNESCO

Merete Lundemo, Special Envoy for Education in Crisis and Conflict, Norwegian Ministry of Foreign Affairs

 

10:15 – 10:55

PRESENTATION OF THE KEY FINDINGS AND RECOMMENDATIONS OF
THE 2024/5 GEM REPORT

Manos Antoninis, Director of the Global Education Monitoring Report, UNESCO

10:55 – 11:15

 

 

11:15 – 11:45

 

11:45 – 12:45

Q&A

Manos Antoninis, Director of the Global Education Monitoring Report, UNESCO

NETWORKING LUNCH

PANEL DISCUSSION ON THE IMPLICATIONS OF THE FINDINGS OF THE 2024/5 GEM REPORT FOR THE NORWEGIAN EDUCATION SYSTEM

A brief introduction situating key messages of the report in the context of Norwegian education by

Kirsten Foshaug Vennebo, Professor, OsloMet 

- Christopher Leiknes, Mayor (Norwegian Labour Party), Enebakk municipality

- Øyvind Sørreime, Former school principal, presently school leadership consultant and author of books on school leadership and development

- Christopher Aadna, Student teacher and outgoing department council student representative, Department of primary and secondary teacher education, OsloMet

- Ann Mari Milo Lorentzen, Vice president, Utdanningsforbundet (Union of Education, Norway)

- Ann Elisabeth Gunnulfsen, Professor, Department of teacher education and school research, Oslo University

Moderator: Idunn Seland, Associate professor, OsloMet

12:45 – 13:45

PANEL DISCUSSION ON THE IMPORTANCE OF EDUCATIONAL LEADERSHIP IN DEVELOPING COUNTRIES

Implications of the report for Norwegian development aid to education

Introduction by Bård Vegar Solhjell, Director of Norad

Viewing of short film about Norwegian aid to education in Ethiopia

- Annette Nyquist, Senior Education Advisor, Save the Children

- Anine Lauterer, Senior Education Advisor, ADRA Norway

- Anna Basiston, Senior Advisor, Norad

- Rolf Bjarne Fasting, Professor, OsloMet

Moderator: Gerd-Hanne Fosen, Education Policy Director, Norad

13:45 – 14:00

KEY TAKEAWAYS AND CLOSING

 

Publisert 13.03.2025
Publisert 13.03.2025
Oppdatert 13.03.2025
Oppdatert 13.03.2025