Test ut kampanjesiden gjenfodt.no.

Noradkampanje kåret til tiårets beste

Kampanjen “Bli født på ny” ble stemt frem til tiårets beste i en global kåring fra The Holmes Report.
For første gang har The Holmes Report kåret tiårets beste PR-kampanje i verden, uavhengig av kategori, geografi og årstall.
 
Norads kampanje vant den folkelige avstemningen blant de 16 nominerte og kom på fjerde plass i fagjuryens vurdering. 
 
- Vi er stolte over å ha blitt stemt frem til tiårets kampanje. «Bli født på ny» er en skikkelig bra idé, som står seg godt syv år etter lanseringen. Stor takk til alle som stemte på oss, sier Marit Hverven, Norads prosjektleder. 
 
The Holmes Report står bak Sabre Awards, som er regnet som PR-bransjens mest prestisjetunge pris. I løpet av tiåret har de fått inn over 40.000 nominasjonsbidrag. I 2014 ble «Bli født på ny» kåret til «verdens beste kommunikasjonskampanje» under Global Sabre Awards i konkurranse med de 50 aller beste kommunikasjonskampanjene i verden. 

Sånn livet kunne vært

«Bli født på ny» er del av en kampanje utarbeidet av Gambit og Dekode, i tett samarbeid med Norad. Målet med kampanjen som ble lansert tilbake i 2012, var å spre kunnskap om norsk bistand. 
 
gjenfodt.no har vi bygget unike, Facebook-inspirerte tidslinjer fra 36 ulike samarbeidsland for norsk bistand. Gjennom tidslinjen får du et innblikk i hvordan din livshistorie kunne blitt om du hadde blitt født i for eksempel Malawi, Vietnam eller Brasil. 
 
Innholdet i de ulike tidslinjene er laget ved å samle blant annet statistikk, historie og resultater av norsk bistand, men også bilder og musikkvideoer knyttet til hvert av landene. 
 
- Målet er å gi norsk ungdom mer kunnskap om sentrale samarbeidsland for norsk bistand på en annerledes og engasjerende måte. Det er en fin måte å lære mer om hvordan folk lever i andre land – hva som er ulikt, og ikke minst hva vi har felles, sier Hverven.
 
I løpet av kampanjeperiodene ble over 200.000 tidslinjer generert. Siden den gang er ytterligere 100.000 tidslinjer generert. 

Deler opplevelser

I tillegg til avstemningen, gjorde også en fagjury fra The Holmes Report en vurdering av de 16 nominerte. Her kom Norads kampanje på 4. plass. 
 
Ifølge juryen skiller bruken av teknologi kampanjen fra andre med liknende mål. Ved å la folk bruke en simulator for å bli gjenfødt i andre land deler ikke kampanjen bare informasjon, men også en opplevelse. 

Publisert 19.12.2019
Sist oppdatert 19.12.2019