Godt skussmål til norsk nødhjelpssamarbeid

Det norske nødhjelpssystemet NOREPS - hvor staten, bistands-organisasjonene og norsk næringsliv samarbeider - har bidratt til en mer effektiv og bedre samordnet internasjonal respons i katastrofesituasjoner. Det er hovedkonklusjonen i en rapport fra konsulentselskapene Nordic Consulting Group og det belgiske Channel Research. Rapporten er bestilt av Norads evalueringsavdeling.

De enkelte delene av NOREPS - varer, service-pakker og personellberedskapstyrker - har fungert mer hver for seg enn som et system. Men det har ikke vært til hinder for at hver av dem har bidratt til å rette opp mangler i internasjonal humanitær bistand. Kvaliteten på varene og tjenestene har vært høy, og responsern er blitt oppfattet som rask og effektiv. Når det gjelder kostnadseffektiviteten, er bildet mer nyansert. Norske varer oppfattes som relativt dyre, og de anses til tider å ha for høy kvalitet i forhold til behovet.

Det internasjonale landskapet på dette området har endret seg mye siden NOREPS ble opprettet i 1991, noe som krever at det nå også bør gjøres visse endringer i NOREPS. Direkte vareleveranser i stedet for penger er blitt en mindre egnet bistandsform, og denne måten å gi norsk bistand på foreslås faset ut over en femårsperiode. Når det gjelder beredskapsstyrkene med nødhjelpspersonell - NORSTAFF - foreslås det ingen vesentlige endringer. FN er fremdeles så preget av byråkratisk rekrutteringspolitikk og omstendelige rutiner at det er nødvendig med alternative ordninger i giverlandene.

Rapporten peker også på generelle svakheter når det gjelder rapporteringsrutiner og statistikkføring for NOREPS, og at Utenriksdepartementets forvaltning av systemet med fordel kunne fokusere mer på mål og resultat og mindre på detaljer.

Se fulltekst av rapporten i Norads publikasjonsbase:

Evaluation of the Norwegian Emergency Preparedness System (NOREPS)