Utdanning og post-2015: Betydningen av lokal kunnskap og språk for kvalitet i skolen
Ruseløkkveien 26, 0251 Oslo
Global Monitoring Report 2012, den siste rapporten om tusenårsmålene 2 og 3, viser at tilgangen til og skoledeltakelsen i grunnskolen blir stadig bedre. Samtidig avdekker den at mange land sliter med kvaliteten på undervisningen og at det står dårlig til med eksempelvis lese- og skriveferdigheter langt oppover i grunnskolen.
Større oppmerksomhet må rettes mot skolens innhold og kvalitet i tiden frem til og etter 2015. Kan kvaliteten økes ved at pensum og innholdet i undervisningen i større grad tar hensyn til den lokale kultur og kunnskap? Har undervisningsspråket avgjørende betydning for læring og skoledeltakelse?
Professor Anders Breidlid fra Høgskolen i Oslo og Akershus og Professor Birgit Brock-Utne fra Universitetet i Oslo, har begge arbeidet med ulike aspekt av den aktuelle tematikk og innleder til diskusjon på sine respektive felt.
Seminaret vil bli avholdt på engelsk av hensyn til internasjonale studenter og gjester.
Post 2015 and Education: A focus on quality, taking local/indigenous knowledge and language into account
11.30 – 12.00 | Light refreshments |
12.00 – 12.10 | Welcome remarks by Villa Kulild, Director, Norad |
12.10 – 12.45 |
Prof. Anders Breidlid's presentation: The imposition of Western epistemology on What are the consequences for quality and to what extent can indigenous |
12.45 – 13.00 | Discussion |
13.00 – 13.35 | Prof. Birgit Brock-Utne's presentation: Learning for All - in whose language? Education Strategy 2020 (World Bank 2011) will be taken as a point of departure. |
13.35 – 13.50 | Discussion |
13.50 – 14.00 | Closing remarks by a representative of FUU |
Moderator: Camilla Helgø Fossberg, Head of Education Section, Norad |