Norsk støtte til Somalia gjennomgått

FNs utviklingsfond UNDP og National Democratic Institute (NDI)s norskstøttede arbeid har bidratt til bedre sikkerhet og demokratiseringsprosessen i Somalia. Det viser to gjennomganger gjort på oppdrag av Norad.
Somalia
Photo: UN Photo/Tobin Jones

Det er FNs utviklingsfond (UNDP) og Democratic Institute (NDI) i Somalia sitt norskstøttede arbeid som er gjennomgått i to ulike rapporter.

Under presenteres funnene hver for seg. 

Gjennomgang av norsk støtte gjennom UNDP

Gjennomgang United Nations Development Program (UNDP):

Dette er en uavhengig gjennomgang av norsk støtte til statsbygging, fredsbygging og demokrati ved UNDP under den føderale overgangsregjeringen i Somalia. Gjennomgangen dekker to UNDP-programmer for Somalia, 2010-programmet og det 5-årige 2011-2015 programmet. 

Gjennomgangen ble gjennomført på oppdrag fra Norad av et team ledet av Vegard Bye, Scanteam, Oslo, og med Sagal Abshir, Somalia, som uavhengig konsulent.

Det overordnete målet for UNDP er å bistå Somalia i å håndtere konflikter i befolkningen og sette enkeltpersoner og offentlige institusjoner i stand til å møte store utfordringer i økonomien og miljøet. Partnere og mottakere av bistand i Somalia omtaler ofte UNDP som byråkratisk og tungrodd. Til tross for dette synes det å være en allmenn enighet om at det ikke finns noe alternativ til UNDP hva gjelder utvikling av essensielle og strategisk viktige tjenester knyttet til styresett og lov og orden som en del av fredsbyggingen og statsbyggingen i Somalia.

Rapportens konklusjoner for ulike komponentene i programmet:

  • Støtte til styrking av rettighetsbasert sivilt politiarbeid har produsert framskritt på det viktige sikkerhetsområdet selv om det er en ujevn fordeling mellom de tre statlige enhetene som er støttet av UNDP – med Somaliland tilsynelatende i tet
  • Tilgangen til rettssikkerhet har blitt betydelig bedre som følge av UNDP-programmet (sammen med annen støtte)
  • Oppbygging av sikkerhet for befolkningen på lokalt nivå i Somalia er framfor alt et spørsmål om å engasjere ungdommen på en konstruktiv måte - gjennom samarbeid med lokale ledere og representanter for lokalsamfunnet med legitimitet i befolkningen. Dette er i stor utstrekning oppnådd i noen lokalsamfunn rundt om i landet
  • The Somali Institutional Development Project (SIDP) består av flere grunnelementer, noen mer vellykket enn andre. Det finnes eksempler på god utviklingsplanlegging med vekt på sterk lokal deltakelse og beslutningsfatning – i tråd med somalisk tradisjon med deltakelse fra grasrota, for en stor del utviklet under den statsløse perioden
  • Innen lokalt styresett og desentralisert tjenesteyting representerer UNDPs pilotprogram rettet mot kapasitetsbygging på lokalt nivå et meget lovende grasrotengasjement. Potensialet for en vellykket kopiering i landet for øvrig er stort
  • UNDPs prosjekt for fattigdomsreduksjon og beskyttelse av miljøet har hatt meget begrenset finansiering. En reell bekjempelse av de viktigste sosioøkonomiske utfordringene – der arbeidsløshet blant ungdommen er viktigst av alt – krever en langt mer massiv investering enn det UNDP kan skaffe. Men noen av UNDPs tiltak kan tjene som pilotprosjekt når større giverinnsatser gjennom flergiverfond, Verdensbanken og andre lignende aktører er på plass
  • Det er flere eksempler på god måloppnåelse med tiltak for å fremme kvinners posisjon og likestilling. Styrking av kvinners politiske deltakelse og deres rolle i det juridiske systemet har vært spesielt viktig
  • En helt ny tilnærming til føderasjonsbygging er påkrevet hvis ambisjonen om å bygge folkelig støtte og tillit skal bevares, ikke minst i Somaliland og noen andre regionale områder. Det er ventet at FN-systemet (både UNSOM og UNDP) vil spille en viktig rolle i dette, og giversamfunnet bør støtte FN i opplysningsarbeid og i veiledning av føderale myndigheter slik at de inntar en mer forsonlig og diplomatisk holdning, spesielt overfor Somalilands regjering.

Gjennomgang av norsk støtte til Somalia ved National Democratic Institute (NDI)

Gjennomgang National Democratic Institute (NDI):

Dette er en uavhengig gjennomgang av norsk støtte til statsbygging, fredsbygging og demokrati ved National Democratic Institute (NDI) under den føderale overgangsregjeringen i Somalia. Gjennomgangen dekker en periode fra november 2009 til slutten av 2012.

Gjennomgangen ble gjennomført på oppdrag fra Norad av et team ledet av Vegard Bye, Scanteam, Oslo, og med Sagal Abshir, Somalia, som uavhengig konsulent.

NDIs program i Somalia dekker kapasitetsbygging i regjering og offentlig forvaltning og parlamentariske institusjoner i perioden under den føderale overgangsregjeringen. Programmet er rettet mot oppretting av en konstitusjonell basis. Målet er å utvikle institusjonene til «troverdige» myndigheter.

Norge ved Utenriksdepartementet har finansiert den delen av programmet som er rettet mot regjering og forvaltning mens amerikanske US AID har støttet utviklingen av parlamentet i programmet. I september 2011 presenterte NDI et nytt overordnet mål for det programmet som ble støttet av Norge: Styrking av kapasiteten i regjering og offentlig forvaltning på alle nivåer til å kunne svare på borgernes behov og til å bringe borgerne inn i demokratiske prosesser. Borgernes deltakelse i demokratiske prosesser ble nå mer sentralt.

Hovedfunn i rapporten 

Hovedkonklusjonen i gjennomgangen er at NDI har spilt en viktig rolle med sin støtte til fullføringen av hva som nå kalles overgangsfasen i Somalia. Denne overgangsfasen er karakterisert av godkjenning av en midlertidig konstitusjon og utnevning (snarere enn valg) av ledende føderale myndigheter. 

Teamet skriver at til tross for alle feil og mangler er det en bedrift i seg selv at alt dette hendte i Somalia; tidligere (post-Barre) regjeringer var oppnevnt i konferanser holdt utenfor landet. Men dette alene er ikke bærekraftig hverken i et statsbyggings- eller et fredsbyggingsperspektiv i Somalia. Hva som er oppnådd – med støtte fra NDI, UNDP og andre – vil ikke vare uten en forpliktende og trolig langsiktig oppfølging.

Manglende eierskap

Kjernen i problemene består. De fleste somaliere ikke har noen følelse av eierskap til den midlertidige konstitusjonen, eller til parlamentet eller regjeringen som ble etablert under denne. NDI har bidratt til positive resultater, men har også vært hemmet av de samme svakhetene som sine lokale partnere i denne prosessen. NDIs bidrag til regjeringens etablering av dialog med befolkningen har vært begrenset til den politiske og sosiale eliten som for det meste kommer fra den sørlige og sentrale delen av Somalia og vært knyttet til klan-politikk og forhandlinger klanene imellom.

Programmet har også i en viss grad omfattet representanter fra Puntland, mens legitime representanter for Somaliland har vært involvert i svært liten grad - hvis i det hele tatt.
Det er langt igjen til at befolkningen kan delta gjennom demokratiske midler. Men NDI synes å være klar over dette problemet og har brukt en del av programmet til å forsøke å gi det sivile samfunnet, kvinner og ungdom muligheter for å påvirke politiske prosesser.

Published 16.09.2013
Last updated 16.02.2015