Disse klassene kan vinne NM i bistand

Over 2400 klasser har deltatt i den syv uker lange konkurransen. De ti beste poengsamlerne er klare for finale. Det står om en klassetur til Tanzania. Kun en klasse kan vinne. Møt årets finalister.

Det var en spennende innspurt på NM i bistand som ble lukket 16. oktober. Flere klasser jobbet hardt for å holde seg inne på topp10-lista som ga finaleplass. I løpet av konkurransen har deltakerne svart på over 70 spørsmål om norsk bistand og resultatene som oppnås.

- Vi håper deltakerne har fått mye mer kunnskap om bistand, ikke minst den innsatsen som er gjort innen helse og utdanning, sier Norads kommunikasjonsdirektør Eva Bratholm.

Vinnerne annonseres via Norads Facebook-side torsdag 24 oktober fra kl. 12.00.

- De som er med i finalen har virkelig jobbet målrettet og har en utrolig stå-på-vilje, sier Bratholm, som har følgende oppfordring til finalistene:

- Gi jernet, det er en utrolig opplevelse å være sammen om å vinne en slik konkurranse som NM i bistand.

Les også: Disse ni møtes i finalen for enkeltpersoner.

Hver klasse har laget en kort beskrivelse av klassen, og deres vei til finalen. Les mer her:

(klassene er satt opp i alfabetisk rekkefølge)

1D ved Bergen katedralskole

SØT OG SNILL KLASSE ØNSKER EVENTYR

Selv om vi bare har kjent hverandre i noen få måneder har vi allerede fått et bra samhold og et supert klassemiljø. Vi er en aktiv klasse innen samfunnsmessige spørsmål, og engasjerer oss spesielt om menneskers velferd og miljø gjennom organisasjoner som «SOS barnebyer» og «Natur og Ungdom».

Vi fant konkurransen via «gjenfødt» på sosiale media, og bestemte oss raskt for at vi ville delta siden dette var noe som engasjerte oss. Vi startet med godt pågangsmot da tre faser var lagt ut, og var derfor ekstra ivrig på å komme til toppen.

Vi fikk familie og venner fra hele landet til å støtte oss; fra Finnmark til Kongsberg. Det har vært en lang prosess med mange motivasjonstaler og bidrag fra hele klassen.

Vi ønsker å kunne oppleve en kultur som er forskjellig fra vår egen. En reise til Tanzania vil gi oss en mulighet til dette og samtidig se effekten av norsk bistandsarbeid. Vi forstår at denne muligheten er veldig unik og krysser fingrene for at vi vinner med kunnskapsferdighetene våre!

Hilsen klasse 1D

1STU ved Byremo vgs

Vi kom med i konkurransen via vår geniale lærer Oddmund Hennestad Døble som hadde meldt oss på og oppfordret oss i å delta aktivt. Vi begynte ved at alle i klassen gjorde de fasene som var kommet ut. Vi fant da ut at vi var kommet på 19. plass, så etter 3.fase fikk vi vite at vi kunne få andre til å hjelpe. Da fikk vi med alle vi kjente og sprang rundt som noen gale på skolen for å spør om de andre elevene ville hjelpe oss. Mange av oss brukte helgene og fritiden vår for å jobbe med NM i bistand, til og med i familieselskap. Til sammen fikk vi med mellom 150 og 200 personer fra de indre bygder.

Vi var på 1.plass når vi var i begynnelsen av fase 7. Da trodde vi at vi gjorde det helt fantastisk, men så tok de andre toppklassene oss igjen og vi hadde ikke flere folk å spør. På tross av folkemangel greide vi å holde oss på topp 10 resten av konkurransen. Helt på slutten av konkurransen var det kappløp mellom vår lille skole (ca 120 elever) mot de større skolene som for eksempel Vågsbygd og Kristiansand Katedralskole Gimle. 

Vi på Studiespesialisering på Byremo videregående skole med 24 elever vil gjerne reise og oppleve nye plasser vi ikke har vært på før. Grunnet økonomi så er det ikke sikkert at vi kommer oss til England som har vært en tradisjon for studiespesialisering som klassetur i mangfoldige år her på Byremo. Da var det en opptur at vi hadde mulighet til å vinne ei reise/klassetur til Tanzania. Så føler vi at vi har vært utrolig flinke som har nådd så langt i og med at vi kommer fra en så liten skole.

2RLA ved Drammen vgs

Klasse 2RLA er en reiselivslinje på 14 elever som går på Drammen videregående skole.

Vi kom over konkurransen da vi fikk besøk av Norad på skolen, det syntes vi hørtes veldig spennende og lærerikt ut. Med en gang forelesningen var ferdig, satte vi i gang med å lage brukere.

Enkelte var veldig engasjerte under hele konkurranseperioden, og prøvde å få de andre like engasjerte. Første dagen kom vi på 4.plass og det var en veldig stor motivasjon. Vi holdt oss fra 4. til 6.plass ganske lenge, men etter hvert falt vi ned. Da kun 2 uker av konkurransen var igjen lå vi på 14.plass, og det var ganske kjipt og hele klassen mistet litt av motivasjonen. Men vi ga ikke opp for det, vi hadde bestemt oss for at vi skulle komme til finalen. Vi jobba oss oppover og kom på topp 10. Siste dagen var veldig hektisk og vi brukte hele dagen fram til kl. 12 på å jobbe med konkurransen.

Vi ønsker å vinne fordi vi tror det hadde blitt en veldig spennende opplevelse og gjort klassen mer sammensveiset. Vi har allerede blitt mer sammensveiset etter at vi ble med på NM i bistand. Etter Norads forelesning ble vi interessert i bistandsarbeidet de holder på med. 2RLA er en reiselivsklasse og vi får ingen tur til utlandet, så i tillegg til alt annet vi lærer på turen, vil vi også få med oss litt av hvordan reiselivet fungerer i virkeligheten.

1STB ved Heggen vgs

Vi i 1STB på Heggen i Harstad er en godt sammensveiset klasse, selv om vi har kjent hverandre i kort tid. Vi har fått et godt klassemiljø, og det er rom for både læring og latter i vårt klasserom. Klassereglene våre går ut på å være inkluderende, vise respekt for andre, samt å møte dagen med et smil. 

1STB er en god blanding av alle typer mennesker. Vi har alt i fra sportsidioter og skolelys, til de som liker best å spille dataspill og høre på musikk. Klassen er politisk interessert, og flere av oss er med i ungdomspartier. Dette gir oss gode diskusjoner i klasserommet.

Vi ble orientert om NM i bistand av vår energiske kontaktlærer, Astrid. Hun meldte oss på og prøvde så godt hun kunne og motivere oss. Klassen hadde imidlertid ikke helt troen på at vi kunne klare å bli blant de 10 beste, og komme videre til finalen. Etter noen uker, og noen veldig motiverende enkeltelever, begynte denne innstillingen å snu. Vi så at vi hadde prestert å være den beste klassen i hele Nord-Norge. Dette ga oss motivasjon til videre innsats. Siste uke var hele klassen med og deltok, og vi klatret helt opp på 6.plass. Vi samlet inn over 1 million poeng på en ettermiddag. Vi var dermed med i kampen om en finaleplass.

6.plassen holdt dessverre ikke helt inn, men vi klamret oss fast blant topp 10, og lå som nr.9 når konkurransen ble avsluttet onsdag 16. Oktober. Dette er vi særdeles fornøy med, ettersom Harstad er en liten by i forhold til for eksempel Bergen og Stavanger.

Vi i 1STB er nå motivert til å jobbe hardt fram mot finalen, og håper på å være med helt til målstreken. En klassetur til Tanzania er det vi alle ønsker oss, og vi er ikke villig til å gi den fra oss uten hard kamp!

2MM ved Langhaugen vgs

Klasse 2MM på Langhaugen videregående skole er en klasse med musikkinteresserte ungdommer fra Bergen og omegn. Vi ble en tett gjeng på kort tid som gjør at klassemiljøet vårt er veldig bra. Siden vi har en felles interesse gjør det at vi kan jobbe på tvers av nasjonalitet, kjønn og mattekompetanse.

Vi fikk høre om NM i bistand av fjorårets vinnere som går i klassen over oss. Da de kom tilbake fra Tanzania hadde de mange positive opplevelser og erfaringer med seg, og anbefalte oss å melde oss på. I år har vi deltatt aktivt og hele klassen har blitt engasjert og interessert i Norges bistand til andre land. Vi har mast på oss venner, familie og lærere til å lære seg litt om bistand og til å ta testen. Den dagen NM i bistand startet kom vi oss fort på de øverste plasseringene som ga oss motivasjon til at vi faktisk kan klare dette. Dette har vist både oss og andre hvor sterke mange individer kan bli når de samarbeider.

Nå som vi har kommet i finalen konsentrerer vi oss om å lære mest mulig bistand til tross for mye annet som skjer på skolen og i musikkverdenen. (Bistand er viktig for oss musikere fordi vi har sett at musikk finnes overalt. Dessverre er ikke alle like heldige som oss som bor i Norge og kan studere musikk og kunst mens andre må jobbe hardt for å overleve. De drømmer kanskje om å bli musikere men har ingen mulighet til å utvikle talentet sitt på grunn av fattigdom, krig, hungersnød eller diskriminering) Vi vil gjøre alt vi kan for at folk i verden skal kunne leve like godt som vi gjør. Vi har bl.a. mat, hus, helsevesen, fred, og utdanning. Mange i Norge ser på disse tingene som en selvfølge, men ikke alle har det så bra som oss. Derfor har vi lyst å lære om hvordan vi kan gjøre forskjell og hjelpe de som ikke har det så bra som oss. Hvis det er vi som får reise til Tanzania hadde det vært en fantastisk mulighet for klassen å se resultatene av bistandsarbeidet på nært hold.

1MDG ved Nissen vgs

Klasse 1mdg er en livlig dramaklasse, som siden første skoleuke har hatt et unikt miljø. Gruppearbeider har ført elevene sammen, og skapt en fellesfølelse som nå har hjulpet oss igjennom denne konkurransen og opp på topplisten. Vi har en gruppe med engasjerte elever som har jobbet både helger og ukedager for å samle poeng.

Marlene kom over denne konkurransen på en blogg, og tenkte med en gang at dette var noe for oss. Da hun fortalte klassen om konkurransen og om premien (som er en klassetur til Tanzania) ble hun møtt med et voldsomt engasjement. Vi kom ganske sent inn i konkurransen, men likevel gjorde intensiv jobbing til at vi samlet mange poeng.

Denne konkurransen har skapt (om mulig) et enda bedre miljø for denne klassen. Men den har først og fremst åpnet øynene våre for hva som virkelig foregår der ute i verden. Vi har derfor lyst til å oppleve hva fattigdom virkelig er. En klassetur til Tanzania hadde derfor vært en fantastisk mulighet til å lære mer om hvordan man jobber for å bekjempe fattigdom og hvordan vi selv kan være med på å gjøre en forskjell. Noen i klassen har allerede vært der, og deres fortellinger om hva de har opplevd skaper bare enda mer nysgjerrighet blant oss andre.

Uansett hvordan finalen ender vil vi takke for et fantastisk opplegg som har lært oss mye. Vi har funnet overraskende svar som forteller noe om hvor ille noen faktisk har det, men også om hvilke framgang bistand gjort de siste årene. Nok en gang: tusen takk.

VG3E ved Sandnes vgs

Klassen er en nesten ren realfagsklasse. Lærere beskriver klassen som livlig i diskusjoner, og faglig engasjert. Klassen er sterkt representert i skolens solidaritetskomité (over de tre årene elevene har vært på skolen), og to av elevene er blitt pekt ut av skolens ledelse til å representere skolen på studietur til Palestina/Israel.

Klassen ble med i konkurransen fordi de er over gjennomsnittet opptatt av teamet, og at en av elevene, som gikk på en annen skole i fjor, deltok med sin klasse da og hadde hørt om konkurransen derifra.

Klassen ønsker å vinne for at hele klassen kan få tilbudet om å få innsikt i bistandsarbeid. Elevene som har tatt initiativet har vært engasjert i temaet over tid, og ønsker å få hele klassen med på en tur som vil gi dem innsikt i konkret bistandsarbeid, og at dette kan motivere for videre engasjement.

1STE ved Thora Storm vgs (tidl. Adolf Øien)

Vi i klasse 1 STEved Thora Storm VGS fikk spørsmål fra vår lærer om vi var interessert i å delta i NM i bistand. Etter å ha sett videoen fra fjorårets vinnere, ble klassen umiddelbart ivrige på å delta, og innsatsen sto sterkt fra dag en, noe som førte til at vi tidlig tok ledelsen i konkurransen.

Etter hvert som ukene gikk sank motivasjonen delvis, men med oppmuntring fra noen engasjerte elever og lærere så greide vi å nå finalen. Ettersom vi går på entreprenørskapslinja ved skolen, har vi lært hvor viktig et nettverkssamarbeid er, og det var noe vi utnyttet for å nå toppen. Hver elev kontaktet familie og venner og spurte om hjelp. Først og fremst var målet å sanke poeng, men vi ønsket også å spre kunnskap om bistand og arbeidet til Norad.

Gjennom disse sju ukene har vi blitt mer bevisste på hva bistand egentlig er og flere av grunnene til at dette er betydningsfullt. I klassen er vi derfor nå nysgjerrige på å erfare hvordan dette fungerer i praksis. Det å oppleve ulik kultur, natur og dyreliv vil gi oss positive minner. Samtidig kommer vi til å oppdage hjerteskjærende skjebner som kanskje vil få oss til å sette mer pris på de små gledene i hverdagen. I tillegg vil vi som klasse styrke klassemiljøet og hver enkelt vil få minner for livet.

1STC ved Vågsbygd vgs

Vi fikk besøk av en dame fra Norad på skolen som fortalte oss om bistand og konkurransen, to uker før finalistene skulle trekkes ut. Vi som klasse var ganske splittet, men vi hadde et felles mål om å bli en av finalistene.

I løpet av konkurransen har vi jobbet hver dag. Ikke bare har vi blitt utrolig engasjert selv, men vi har også engasjert familie, venner, fremmede og besøkt andre skoler. Vi har vært i avisen, hvor vi har spredd budskapet om bistand. Konkurransen har vært med på gjøre samholdet i klassen langt bedre og vi har blitt bedre kjent med hverandre.

Vi har et stort ønske om å vinne, siden vi vil se hva vi kan bidra med for å gjøre andre menneskers hverdag mye bedre, og hvilke resultater norsk bistand oppnår. Noe vi har lyst til å oppleve i praksis! Det vil være en stor opplevelse for oss alle, og vil garantert sette dype spor.

1STE ved Vågsbygd vgs

Vi er klasse 1STE fra Vågsbygd videregående skole. Vi ble med i NM i bistand fordi kontaktlæreren vår, Åse Lene, så at dette var noe vi ville likt, og i tillegg var bistand veldig relevant i forhold til det vi skulle ha om som tema i hennes timer. For å komme oss til finalen har vi jobbet med konkurransen i nesten alle geografitimene og mot slutten jobbet vi i andre fag i tillegg. Alle elevene har hatt flere enn èn bruker, og flere av oss elever fikk med familie og venner for å støtte oss. I tillegg til det vi gjorde på skolen brukte vi masse av fritiden vår på å jobbe med de forskjellige oppgavene. For å klare/lære så mange oppgaver som mulig, lagde vi en egen facebookgruppe der elevene oss i mellom delte svarene, slik at alle kunne få så mange riktig svar som mulig. Noe som også er gøy er at vi har flere av våre elever i finalen for enkeltpersoner.

Vi ønsker å vinne fordi vi synes vi fortjener det, og fordi klassen vår har fått et mye bedre samhold etter vi ble med i denne konkurransen, for alle jobbet kjempemasse mot det samme målet: finalen! Vi er kjempefornøyde med å komme så langt, men nå som vi har kommet hit kan vi like godt gå hele veien, altså vi ønsker veldig sterkt å vinne en klassetur til Tanzania! Denne turen er ikke bare en fin tur, men vil også være en opplevelse som er kjempefin å ha med seg videre i livet, og som aldri vil bli glemt.

Publisert 21.10.2013
Sist oppdatert 16.02.2015