Barn på blindeskole i Nepal leker
Et sunt, sikkert, beskyttende og stimulerende læringsmiljø, tilrettelagt for både gutter og jenter, er viktig for at elever lærer på skolen.
Foto: Ken Opprann

Nøkkelelementer for kvalitet

Seks grunnleggende elementer påvirker kvaliteten på utdanning.

1). Læreren og læremetodene

Læreren er kanskje den aller viktigste faktoren for kvaliteten på utdanning. Er læreren fagutdannet? Personlig egnet? Bruker hun/han læremetoder der elevene kan delta aktivt? Bidrar metodene til å veie opp for forskjeller mellom elevenes utgangspunkt, herunder kjønn?

Har læreren tilgang på undervisningsmateriell som er nødvendig for å oppfylle kravene i lærerplanen? Befinner læreren seg i klasserommet når hun/han faktisk skal?
En lærer som ikke kan leve av lønnen, blir mindre motivert og har stort fravær. En lærer som bruker to-tre timer på skoleveien, får mindre tid til å forberede seg.

2). Innholdet i utdanningen

Er læreplan og læremateriell relevant? Legges det god nok vekt på grunnleggende ferdigheter som lesing og regning?

Fremmer planene også grunnleggende ferdigheter som hygiene, ernæring, kunnskap om hiv/aids, konfliktarbeid, likestilling eller andre viktige nasjonale og internasjonale temaområder ?

3). Læringsmiljø

Er læringsmiljøet sunt, sikkert, beskyttende, stimulerende og tilrettelagt for både gutter og jenter? Er miljøet inkluderende, også for minoriteter eller elever med nedsatt funksjonsevne? Lærer elevene respekt for hverandre, og for naturen og miljøet rundt skolen?

Samarbeider lærerne om et godt læringsmiljø? Gjør lærerne bruk av straff? Trekkes foreldre og nærmiljøet med for å bidra til at skolen er et godt sted å være?

4). Skoleledelse

Er skolen veldrevet? Følger skolen de nasjonale retningslinjene? Er skolehverdagen organisert på en god måte? Har skolen åpenhet i forvaltningen, så alle kan få vite hvordan penger og andre ressurser blir brukt?

Har lærerne klare rammer for hvordan de bør undervise og behandle elever og (kvinnelige) kollegaer? Behandles lærerne med respekt av rektor og skolestyre?

5). Elevens forutsetninger

Hvilke erfaringer har eleven med seg til skolen? Har eleven vært utsatt for særlige utfordringer knyttet til for eksempel en katastrofe, misbruk, barnearbeid eller aids? Har eleven vokst opp i et miljø der gutter og jenter har like muligheter?

Hvor ulikt er språket på skolen fra det eleven snakker hjemme? Kommer eleven sulten på skolen? Har eleven kroniske sykdommer? Hvor lang og hvordan er elevenes skolevei?

6). Finansiering og organisering

Dette er to viktige forutsetninger for alle de seks nøkkelelementene. Det er i hovedsak et nasjonalt ansvar. En skole som ikke får tilført tilstrekkelig med midler og ikke har klare retningslinjer, vil ikke klare å etablere kvalitet. Men hver enkelt skole må forvalte ressursene og organisere arbeidet på best mulig måte ut fra egne forutsetninger.

Publisert 26.06.2015
Sist oppdatert 30.06.2015