Fire priser til Norad
Prisutdelingen er PR-bransjens mest tradisjonsrike og prestisjetunge utmerkelse. Norads nettside gjenfødt.no var nominert i hele fire kategorier - og tok alle prisene med hjem.
- Det er utrolig morsomt å få disse prisene. Det var mye intens jobbing med gjenfødt.no og en internasjonal anerkjennelse er naturligvis veldig inspirerende, sier Norads kommunikasjonsdirektør Eva Bratholm
På gjenfødt.no kan enkeltpersoner se hvordan livet kunne vært om de ikke ble født i Norge.
- Ta sjansen du også: Bli født på ny
En ny måte å engasjere
Om Sabre Awards
- SABRE står for «Superior Achievement in Branding, Reputation & Engagement»
- Dette er verdens største PR-konkurranse, fordelt på tre geografiske områder; Amerika, Asia og EMEA (Europa, Midtøsten og Afrika)
- I årets konkurranse er det kommet inn over 2400 påmeldte bidrag fra hele EMEA-regionen.
- Kåringen gjennomføres i regi av Holmes Group, og juryen består av 43 av de ypperste fagpersonene i EMEA-regionen
- Prisene ble utdelt under EMEA Sabre Awards i London 20. mai
På nettsiden har vi bygget unike, Facebook-inspirerte tidslinjer fra 36 ulike land som får norsk bistand. Gjennom tidslinjen får deltakerne innblikk i hvordan deres livshistorie kunne blitt om de hadde blitt født i for eksempel Malawi, Vietnam eller Brasil, forklarer Bratholm.
Innholdet i de ulike tidslinjene er laget ved å samle blant annet statistikk, landsider, filmer, nyheter og resultater av norsk bistand fra norad.no, men også bilder og musikkvideoer knyttet til hvert av landene.
- For lærere: Slik kan du bruke gjenfødt.no i undervisningen
- Målet for siden er å gi norsk ungdom og andre interesserte mer kunnskap om sentrale samarbeidsland for norsk bistand på en annerledes og engasjerende måte, sier Bratholm.
Prisdryss til etaten
Prisene ble delt ut i London 20. mai. Norad mottok først to priser i kategoriene "Microsite, webside, portal apps" og "public service annoncement" under In2Sabre som er en del av Sabre Awards.
In2Sabre fokuserer på det brede spekteret av kreativt innhold som produseres av selskaper, organisasjoner og myndigheter for å bygge sterkere og et mer personlig forhold til sine interessenter.
Deretter utkonkurrerte nettsiden store aktører som McDonald's Italia og Microsoft i kategorien Diamond Sabre Award for Superior Achievement in Reputation Management og deretter Nestle Midtøsten og Elextrolux i kategorien Gold Sabre Award for beste digitale kampanje.
- Det er ekstra oppløftende at vi som statlig direktorat vinner priser i konkurranse med store private aktører. Det viser at også offentlige organer kan drive medrivende og kreativt kommunikasjonsarbeid, sier Bratholm
Bli født på ny ble laget til kampanjen NM i bistand i 2012, og siden lanseringen er 170.000 profiler blitt opprettet. Kampanjen er utarbeidet i samarbeid med Gambit Hill+Knowlton og Dekode.