Vil utdanne neste generasjon samfunnsforskere

Ved universitetet i Makerere i Uganda har de i mange år sett på seg selv bare som mottakere av kunnskap. Nå bygger de opp sine egne forskningssinstitusjoner, for å forske på problemer som er relevante i eget land.
Professor Mahmood Mamdani har ambisjoner for Makerere Institute for Social Research (MISR).
Foto: Jorun Nossum

- Vi må vekk fra tanken om at utdanning er noe vi får, at kunnskap er noe vi mottar, og at teori er noe som hentes utenifra. Det handler om å delta i det globale kunnskapssamfunnet som likeverdige, ikke som mottaker av kunnskap produsert i og for en annen kontekst enn vår. Det sier professor Mahmood Mamdani som leder et NORHED-prosjekt på Makerere University i Uganda.

Mamdani var selv blant første generasjon ugandere som reiste til utlandet for å studere. Selv tok han sin doktorgrad ved Harvard University.

- Vi kom tilbake med imponerende utdanninger, men mange endte opp som mistilpasset i våre egne samfunn. Den kunnskapen vi hadde tilegnet oss ga oss ikke verktøyene og kontekstforståelsen vi trengte for å stille relevante spørsmål i de landene vi returnerte til. Vi hadde dermed heller ingen forutsetninger for å finne svar på utfordringene våre samfunn stod ovenfor.

Ny generasjon forskere

PhD-programmet har intensiv kursing, og legger stor vekt på faglig diskusjon og presentasjoner fra studenter og ansatte.
Foto: Jorun Nossum

Det vil professor Mamdani gjøre noe med gjennom et tverrfaglig samfunnsvitenskapelig doktorgradsprogram på Makerere Institute for Social Research (MISR). MISRs ambisjon er å etablere seg som et internasjonalt anerkjent institutt for forskning og forskerutdanning, og gjennom det bidra til å utdanne neste generasjon forskere i Afrika.

- Makerere ble etablert som en branch fra University of London. Det var aldri tenkt at Makerere skulle ha egne doktorgradsprogram, holdningen var alltid at forskere skulle læres opp utenfor. Den beste kunnskapen, og den beste måten å få kunnskap på, kom alltid utenifra, beskriver Mamdani.

Når det viste seg at kunnskapen de tilbakevendte akademikerne hadde tilegnet seg ikke var relevant for å løse problemene Uganda stod ovenfor, ble ikke konklusjonen at det var den importerte kunnskapen det kunne være noe galt med.

- Reaksjonen ble at noe var galt med vårt eget samfunn. Kunnskapen vi hadde med utenifra passet ikke inn, altså var det noe galt med vårt eget samfunn.

Er det fortsatt holdningen blant unge studenter på Makerere?

- Denne holdningen er fortsatt der, holdningen om at det beste alltid er der ute. Vi jobber med å endre dette. Men vi skal ikke skape sjåvinisme. Vi vil ikke skape en oss-og-dem-situasjon. Da har vi feilet.

Universiteter for utvikling

PhD-student Ayanda Nombila Wiseman kommenterer på artikkel skrevet av Tor Halvorsen fra Universitetet i Bergen.
Foto: Jorun Nossum

Mamdani fremhever universitetenes rolle for samfunnsutvikling, og betydningen av å utvikle et lands intellektuelle ressurser.

- Hvis du vil undertrykke et samfunn og hindre dets utvikling, ta livet av de intellektuelle. Historien har vist oss at det er svært effektivt for å holde et samfunn nede, sier Mamdani engasjert.

Mamdani sammenligner universitetene med en kraftstasjon.

- Det er ikke så mange som jobber der, men tenk på alle det når ut til. Koblingene mellom høyere utdanning og grunnutdanning er også underkommunisert, mener professoren.

- Hvem skal utvikle fagplanene for skolen, hvem skal utdanne lærerne? Universitetet utdanner til alle deler av et moderne samfunn.

Inspirerende samarbeid

Dette prosjektet er ikke bare viktig for Makerere og Uganda, men også svært interessant for forskere utenfra, som er takknemlige for at de får delta i den rivende utviklingen ved universitetet.

- Dette er et utrolig inspirerende sted å være for en akademiker, sier professor Tor Halvorsen fra Universitetet i Bergen.

Halvorsen fremhever interaksjonen mellom studenter og ansatte, og hvordan miljøet klarer å skape faglige og levende debatter.

Publisert 09.02.2015
Sist oppdatert 10.03.2015