Spørsmål og svar knyttet til søknadsrunde 2024

Se her for svar på spørsmål Norad har mottatt om utfylling av søknadsskjema, samt søknadsbehandling og ferdigstillelse fra Norads side.

Spørsmål 1: I søknadsskjemaets narrative del er det spurt etter «main partner». Her har vi problemer med å kun velge én hovedpartner. Vi har landprogram, og i hvert land har vi flere likestilte samarbeidspartnere. Det er vanskelig å kategorisere disse i "main partner" og "other partners". Hvordan skal vi håndtere dette i skjemaet? Har det noen praktisk betydning i forhold til avtale, rapportering og pengestrøm hvem som i så fall defineres som "main partner"? 

Svar: Det er riktig at dere må velge én hovedpartner, men dere kan deretter beskrive de øvrige partnerne og forklare at de ulike partnerne er likestilt. Det har ikke praktisk betydning i forhold til avtale, rapportering og pengestrøm hvem som defineres som "main partner". 

Spørsmål 2: Det er i kommunikasjonen med våre lokale partnere relevant for oss å kjenne betingelsene i Norads avtalemal. Er Norads gjeldende avtalemal tilgjengelig for søkerne noe sted?  

Svar: Ja. Tilskuddsavtalen består av tre deler og både del I «Specific Conditions NGO», del II «General Conditions NGO» og del III «Procurement Provisions NGO» er tilgjengelige under overskriften Viktige dokumenter og lenker på denne siden på norad.no. Merk at malen for del I har mulighet for tilpasninger.  

Spørsmål 3: Har Norad endret søknadsfristen sammenlignet med tidligere år?  

Svar: Fristen er lagt til få dager før 1. oktober for å sikre at Norad har personell tilgjengelig for å svare på eventuelle spørsmål eller tekniske utfordringer opp mot fristen. Vi forventer at dette hensynet vil tillegges vekt også når frist for fremtidige utlysninger settes. Vi ønsker å unngå frist i skolens høstferie. 

Spørsmål 4: Skal både overordnet budsjett integrert i søknadsskjema i tilskuddsportalen og budsjettmalen i excel (som lastes opp) fylles ut? 

Svar: Ja. Det foreligger en integrert overordnet budsjettoppstilling i tilskuddsportalen som alle søkere må fylle ut. Summene inntekter og kostnader per år må balansere. Alle organisasjoner skal også fylle ut budsjettvedlegget på norad.no som portalen har lenke til. Det forekommer enkelte tall-eksempler i budsjettvedlegget. Disse tallene er kun eksempler som må fjernes av søker og erstattes av søkers budsjetterte tall. Norad vil med stor sannsynlighet be om mer detaljer før eventuell avtaleinngåelse. Før eventuell avtaleinngåelse vil det også være en dialog om hensiktsmessig rapporteringsnivå.  

Spørsmål 5: Hvorfor er det to budsjettmaler og hvilken skal vi velge? (Se også spørsmål 16)

Svar: Norad viderefører en del forenklingsgrep i årets søknadsrunde. Særlig gjelder det at vi innledningsvis innhenter mer overordnet budsjettinformasjon fra organisasjoner som søker om mer enn 10 millioner kroner per år. Disse organisasjonene benytter malen for søknader over 10 mill. per år. Norad kommer til å etterspørre mer detaljer på stikkprøvebasis fra disse organisasjonene før eventuell avtaleinngåelse. Organisasjoner som søker om lavere beløp enn 10 mill. per år benytter malen for søknader under 10 mill. per år. Her er det mer krav til detaljer som gjør Norad i stand til å vurdere blant annet enhetskostnader allerede på søknadstidspunktet.  

Spørsmål 6: Hvordan skal budsjettmal fylles ut dersom man søker tilskudd over flere ordninger eller kapittelposter? 

Svar: Enkelte organisasjoner er i dialog med Norad om å søke om midler over andre ordninger enn den ordinære søknadsrunden for norske sivilsamfunnsorganisasjoner. Dette kan eksempelvis gjelde regionmidler m.m. Norad ber om at søkere opererer med separate budsjett per ordning og kap.post i excel-vedlegget i portalen, men ikke i den overordnede budsjettoppstillingen i portalen som kun skal gjelde den norske søknadsrunden (kap.post 170.70 Sivilt samfunn). Budsjettinformasjon om de øvrige ordningene det søkes på skal fremkomme i separate faner per ordning i budsjettmalen i excel. For organisasjoner som søker over flere ordninger, vil altså totalt omsøkt beløp framstå som lavere i den overordnede budsjettoppstillingen i portalen, enn i det vedlagte excel-arket. 

Spørsmål 7: Hvordan skal paraplyorganisasjoner forholde seg til budsjettmalen?  

Svar: Paraplyorganisasjoner som videreformidler tilskudd gjennom medlemsorganisasjoner, skal i utgangspunktet bruke samme budsjettmal. I fanen «overall budget» er det lagt inn en rad for sekretariatskostnaden på rad 38. Dette er en kostnad som kommer i tillegg til de direkte prosjektkostnadene. I fanen med detaljer for HQ ønsker vi oss i stedet at vi får detaljer for sekretariatet på søknadstidspunktet. Generelt er det ønskelig at paraplyorganisasjoner setter opp en tentativ fordeling av de direkte prosjektkostnadene fordelt med totaler per medlemsorganisasjon. Dette burde gjøres i en egen fane. Paraplyorganisasjoner er rigget litt ulikt og det kan derfor være behov for enkelte tilpasninger. Dersom dere ser behov for tilpasninger til deres oppsett er det hensiktsmessig å ha en dialog med Norad om dette. Dette kan for eksempel være aktuelt dersom sekretariatet implementerer prosjekter i prosjektland i egen regi, altså at medlemsorganisasjonene ikke er involvert i implementeringen. Da vil det være behov for å synliggjøre hvor mye av de direkte prosjektkostnadene som går via medlemsorganisasjonene og hvor mye som eventuelt går direkte gjennom sekretariatet. Norad vil uansett ha behov for å etterspørre mer detaljer underveis før en eventuell avtaleinngåelse. 

Spørsmål 8: Budsjettmalene inneholder et begrenset antall rader til land/regioner og sektorer. Kan man legge til flere rader?  

Svar: Ja. Legg til det antall som er relevant for deres søknad. Det er for øvrig ikke krav til at sektor i denne sammenheng korresponderer 100% med DAC-sektorer. Dere har frihet til å definere tematiske satsingsområder selv. På et senere tidspunkt vil søker bli bedt om å levere mer statistikkdetaljer.    

Spørsmål 9: Søknader med aktiviteter på tvers av land og tematikker leverte tidligere inn DAC-/statistikkskjema på søknadstidspunkt. Skal organisasjonene fortsatt gjøre dette? 

Svar: Norad vil etterspørre mer detaljer om statistikk på et senere tidspunkt. Det er derfor ikke krav til utfylling av DAC-/statistikkskjema på søknadstidspunktet.  

Spørsmål 10: Norad har i tidligere utlysninger vært opptatt av om søknader bidrar til bestemte policy markører for bistandsstatistikken. Er dette tilfelle også ved denne utlysningen?  

Svar: Policy markørene for tematiske områder hvor det er behov for å øke eller opprettholde samlet norsk bistand, kan være viktig for Norad å vite noe om på et tidlig tidspunkt. Policy markørene beskrives nærmere her på norad.no. Eksempelvis kan det være viktig å vite om deler av en søknad kan registreres som «main» eller «significant» for klimatilpasning.  

Spørsmål 11: Blir det en egen utlysning for tros- og livssynsminoriteters rettigheter? 

Svar: Vi har per nå ikke planlagt en egen utlysing, men anser tilskudd til tiltak for tros- og livssynsminoriteters rettigheter som en prioritering (se omtale Prop. 1S) i den norske søknadsrunden. Ordningen for støtte til tros- og livssynsminoriteters rettigheter er i dag en underpost av 170.70, og vi planlegger å videreføre dette slik at vi kan følge med på midler til tematikken. Norske organisasjoner som søker ny avtale kan inkludere program for tros- og livssynsminoriteters rettigheter i sin søknad om ny flerårig avtale. 

Spørsmål 12: Blir det en egen utlysning for funksjonshemmedes rettigheter? 

Svar: Vi har per nå ikke planlagt en egen utlysing, men vil fortsette å støtte tiltak for funksjonshemmedes rettigheter gjennom den norske søknadsrunden, i tråd med målet om at ingen skal utelates. Vi følger med på hvor mye midler som benyttes til tiltak for funksjonshemmedes rettigheter over ulike kapittelposter, også sivilsamfunnsposten, og vil bidra til å levere på norske forpliktelser fra Global Disability Summit (GDS). 

Spørsmål 13: Vil ytringsfrihetsstrategien ha betydning for Norads prioriteringer av søknader? 

Svar: Norges strategi for ytringsfrihet i utenriks- og utviklingspolitikken og andre strategier og politiske forpliktelser inngår som del av vurderingsgrunnlaget når Norad behandler søknader. 

Spørsmål 14: Blir det en egen utlysning for å videreføre støtte til utdanning i Sahel når avtaler løper ut? 

Svar: Per nå er det ikke planlagt en ny utlysing, men vi vil fortsette å støtte tiltak for utdanning gjennom den norske søknadsrunden. Sivilsamfunnsorganisasjoner som jobber med utdanning i konfliktområder, inkluderende utdanning og utdanning i kombinasjon med skolemat kan søke om videreføring av tiltak når det søkes om ny avtale, eller vurdere omdisponering til slike tiltak innenfor rammen av eksisterende avtale. 

Spørsmål 15: Hva betyr begrepet dokumentert utviklingseffekt i utlysningen?  

Svar: Begrepet knyttes i utlysningen til at det finnes dokumentasjon som sannsynliggjør at tiltaket/programmet vil fungere for å nå det planlagte målet, og at det er grunn til å tro at det fungerer bedre enn alternative tiltak. Slik dokumentasjon kan blant annet komme fra forskning, evalueringer og tidligere erfaring.

Spørsmål 16: Kan organisasjoner som planlegger å søke om plusspartnerstatus benytte budsjettmalen for plusspartnere?

Svar: For organisasjoner som er over terskelverdien for plusspartnerstatus og som planlegger å søke om dette i år, vil det være mulig å budsjettere for 20% frie programmidler som beskrevet i regelverk for plusspartner. Budsjettmalen for plusspartnere er også tilgjengelig her. Dersom organisasjonen ikke kvalifiserer til plusspartnerstatus, vil den måtte levere revidert budsjett uten frie programmidler før eventuell avtaleinngåelse.

Spørsmål 17: Kan vi søke om midler til tiltak i Ukraina?

Svar: Midler til Nansen-programmet for Ukraina er tildelt over andre poster i statsbudsjettet enn kap.post 170.70 Sivilt samfunn. I henhold til Prop 44S 2022 – 2023 som omhandler Nansen-programmet for Ukraina skal norsk sivil støtte i hovedsak gå gjennom et begrenset antall avtaler, og etablerte og internasjonalt anerkjente organisasjoner med dokumentert leveringsevne, god kapasitet og gode kontrollsystemer.

I supplerende tildelingsbrev nr. 4 fra UD til Norad av 27. juni 2023 står følgende under Kap.post 159.73 Ukraina og naboland: «Norad tildeles 5 mrd. kroner til forvaltning av nye avtaler under Nansen-programmet. Fagseksjoner i departementet vil ha nær dialog med Norad om innretning og fordeling av midlene. Norad skal først inngå avtaler når departementet har fastsatt innretning på støtten.»

Regjeringen vil i løpet av 2023 fremme en egen Stortingsmelding om Nansen-programmet. Stortingsmeldingen vil vurdere nærmere det norske engasjementet i Ukraina i lys av utviklingen, herunder bl.a. spørsmål knyttet til statsbygging, demokratifremme og støtte til det sivile samfunn. 

Norad vil på bakgrunn av dette ikke prioritere avtaler over kap.post 170.70 som omhandler Ukraina i denne søknadsrunden.

Spørsmål 18: Har Norad retningslinjer for utregning av valutakurs i budsjett?

Svar: Norad ønsker at søkere budsjetterer i funksjonell valuta, med utgangspunkt i valutakursen på budsjetteringstidspunktet. Vanligvis har Norads tilskuddsavtaler med norske organisasjoner som har prosjekter i flere land et overordnet budsjett i NOK vedlagt avtalen. Norad vil i vurderingen av søknader innhente landbudsjetter, som skal oppgi valuta og valutakurs. Dette er normalt lokal valuta, men i noen tilfeller USD eller annen relevant valuta. Norad har ikke estimert valutakurs for eksempelvis NOK-USD frem i tid. Det vurderes om søker har brukt fornuftige valutakurser, i praksis at kurs ikke avviker mer enn om lag 10% fra faktisk kurs da søknaden ble levert. Et tilskudd fra Norad vil være i NOK. Tilskuddets verdi kan påvirkes av svingninger i valutakursene.

Spørsmål 19: Hvilken informasjon etterspørres i søknadsskjemaets spørsmål om sektor/fagområde?

Svar: Alle prosjekter skal kodes med relevant statistikk slik at Norad kan vurdere relevans og rapportere på bruken av midler innenfor ulike tematiske områder. Derfor skal søker opplyse om sektor/fagområde i henhold til statistikk som benyttes av OECD-DAC. I tillegg til nettsiden som det lenkes til i søknadsskjemaet, er det relevant å se til Norads statistikkmanual. Om en søknad gjelder flere prosjekter/programmer, skal spørsmålet besvares for hvert av dem. Det kan på et senere tidspunkt bli aktuelt å fylle ut DAC-/statistikkskjema (se spørsmål 9).

Spørsmål 20: Hvor i søknaden kan vi legge inn informasjon om vår oppfølging av gjennomganger/evalueringer?

Svar: Det kan for søkere som har mottatt støtte fra Norad tidligere være at funn og anbefalinger i enkelte gjennomganger/evalueringer skal anses som allerede fulgt opp. Oppfølging av gjennomganger/evalueringer bør som utgangspunkt integreres i teksten der hvor det er relevant. Under Søknad kan dette være aktuelt eksempelvis i Tilleggsopplysninger, obligatoriske vedlegg, eller Prosjekt/programbeskrivelse. Det kan også være relevant under Organisasjon. Om det i tillegg til dette er ønskelig å gi en oversikt, lar dette seg laste opp som Andre vedlegg.

Spørsmål 21: Er det slik at Norad kommer til å publisere søknaden vår?

Svar: Søknadene som mottas publiseres ikke noe sted i fulltekst av Norad. Søknader arkiveres i Norads arkivsystem og eventuelle forespørsler om innsyn vil vurderes konkret.

Spørsmål 22: Hvordan kan vi, en organisasjon med få ansatte, registrere lønnskostnader i budsjettet uten å identifisere enkeltansatte?

Svar: Det bes i budsjettmalene om detaljer om lønnskostnader. Her er det anledning til å samle lønnskostnader for flere personer i kategorier og slik gi informasjon om snittlønnen innenfor kategorien. Norad kan ha behov for å be om mer detaljer før eventuell avtaleinngåelse.

 

Publisert 15.06.2023
Sist oppdatert 15.08.2023