Fem spillkonsepter videre i EduApp4Syria-konkurransen

Norad og våre samarbeidspartnere er stolte over å annonsere de fem vinnerne av den innledende konkurransen for EduApp4Syria.

De fem selskapene er Cologne Game Lab fra Tyskland, Creative Associates International fra USA, Creuna fra Norge, Kukua fra Italia og The Center for Educational Technology fra Israel.

De utvalgte spillkonseptene har blitt valgt ut av en internasjonal jury, og vurderes å ha høyt potensiale for å engasjere syriske barn i morsom og motiverende leseopplæring på arabisk.

- De fem utvalgte leverandørene har konsepter og prototyper med spillelementer og gode spillverdener som kan holde brukeren engasjert over tid. Dette er et viktig utgangspunkt for spillbasert læring, sier Alf Inge Wang, professor i spillteknologi ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

Han har ledet juryen gjennom vurderingsprosessen opp mot kriteriene i konkurransedokumentene. I tillegg til Wang, bestod juryen av eksperter på syrisk kontekst og arabisk språk, leseferdigheter, psykososialt velvære og digitalt læringsmateriell.

- I de neste fasene av konkurransen så må utviklerne vise at de kan omskape de enkle prototypene sine til ordentlige læringsspill som syriske barn liker å spille, fortsetter Wang.

Veien videre

Norad har inngått rammeavtaler med de fem leverandørene. De kommer i løpet av de neste par månedene til å motta finansiering og teknisk ekspertise slik at de kan videreutvikle og forbedre prototypene sine.

Etter vurdering og testing så vil maksimalt tre leverandører tilbys kontrakt for fase 2. Denne fasen avsluttes ved at én til to vinnere annonseres i desember i år eller tidlig 2017.

- De fem vinnende tilbudene er veldig gode konsepter, som vi ser fram til å støtte videre utvikling av, sier Liv Marte Nordhaug, prosjektleder for EduApp4Syria i Norad.

- Alle spillene kommer til å ha åpne lisenser for å oppmuntre til maksimal bruk og videreutvikling, forklarer Nordhaug videre.

Norad mottok 78 tilbud fra leverandører i 31 land i den innledende EduApp4Syria-konkurransen.

Publisert 27.05.2016
Sist oppdatert 27.05.2016