Utdanning og konflikt - Historien, dagens situasjon og framtiden for det norske engasjementet

31. oktober inviterer Redd Barna, Flyktninghjelpen og Norad til seminar om utdanning og konflikt.
31 okt. 2013

9:00 - 15:00

Legg til i kalender (ics)

Håndverkeren, Rosenkrantz' gate 7, Oslo

Håndverkeren, Rosenkrantz' gate 7, Oslo

Seminaret er todelt:

Del 1 

I del 1 vil Oxford Policy Management presentere en studie utført på vegne av Norad som omhandler utdanning i sårbare situasjoner. Etter presentasjonen blir det debatt om hvordan Norge, som et ledende land innen global utdanning, kan spille en rolle for å promotere utdannelse i krisesituasjoner, konflikter og sårbare situasjoner.

Del 2

Del 2 vil omhandle konfliktsensitiv utdanning og beskrive hva det er og hvordan det kan implementeres og promoteres av ulike aktører.

Programmet

Her er programmet for seminaret. Ettersom seminaret vil foregå på engelsk, er programmet kun tilgjengelig på engelsk. 

Last ned programmet som PDF

Part 1: Norway and education in emergencies and conflict    
09:00-09:10      Opening and welcome by Villa Kulild, Director General of Norad
09:10-09:45

What have we done, where do we go – presentation of Norad report on Education in fragile situations by Christine Smith Ellison and Prof. Alan Smith, University of Ulster

09:45-10:00

Discussion and questions

10:00-10:15

Break

10:15-11:15

Panel discussion on Norway and education in emergencies and conflict

Chair: Eva Bratholm

Panelists:

  •  Jan Egeland, Secretary General of NRC
  •  Tove Wang, Director General of Save the Children, Norway
  •  Alan Smith, Professor at University of Ulster
11:15-12:00 Light lunch
Part 2: What is conflict sensitive education and how can it be implemented?     
12:00-12:20      Why is conflict sensitive education important? Presentation by Prof. Alan Smith
12:20-13:00

How can conflict sensitive education be implemented? Presentation of approaches and tools

  • INEE’s conflict education pack, presentation by Naoko Arakawa, Coordinator for Education and Fragility working group
  • IIEP’s conflict-sensitive approach to education sector planning, presentation by Suzanne Grant Lewis, Deputy Director, IIEP 
13:00-13:25 Discussion  and questions
13:25-13:40 Break
13:40-14:20

How can conflict sensitive education be implemented at country level?

  • The importance of Education in Emergencies – Reflections from children and youth in the Eastern DRC, Presentation by Nadia Bernasconi, NRC Education Programme Manager in DRC
  • Education in Syria, Presentation by Annette Nyquist, Save the Children
14:20-14:50

Discussion and questions

14:50-15:00

Wrap up and conclusions

Closing: Camilla Helgø Fossberg, Assistant Director, Norad