- Norske fagmiljøer er viktige for utdanningssatsingen
Tema var forskningens rolle i utdanning for utvikling med referanse til stortingsmelding 25 «Utdanning for utvikling». Seminaret samlet ulike norske fagmiljøer, sivilt samfunnsorganisasjoner, og representanter fra Utenriksdepartementet og Norad.
Statssekretær Morten Høglund presenterte utdanningssatsingen, og vektla regjeringens fokus på forskning og høyere utdanning som en del av dette. Høglund er opptatt av norske fagmiljøers rolle i den nye utdanningssatsingen.
- Vi ønsker å være i nær dialog med relevante forskningsmiljøer i Norge, sa Høglund, og viste til at det er behov for mer kunnskap og forskning av høy kvalitet.
Den ugandiske ambassadøren til de nordiske landene, Zaake W. Kibedi, fulgte opp med å vise til betydningen av utdanning for utvikling.
- Utdanning er ikke lenger et valg, men en forutsetning for bærekraftig utvikling, sa Kibedi.
- Må unngå ideologiske skylapper
Professor Anders Breidlid fra Høyskolen i Oslo og Akershus poengterte at løsningen ikke er å bare gjøre mer av det samme, men at en økt satsing på utdanning også må se på grunnleggende spørsmål rundt syn på kunnskap, pedagogiske metoder, og utdanningens innhold.
Breidlid oppfordret både Utenriksdepartementet og Norad til å vurdere de politiske og kulturelle dimensjonene ved utdanning, inkludert språklig mangfold, tradisjoner og syn på kunnskap.
- Vi må passe på at vi ikke går inn i en stor utdanningssatsing med ideologiske skylapper, understreket professor Breidlid.
Flere satsinger
Paul Fife, avdelingsdirektør i Norad, redegjorde for Norads pågående arbeid knyttet til utdanning og forskning, med konkrete oppdateringer om Utenriksdepartementets og Norads forskningsstrategier, ny utlysning på NORHED-programmet og fokus på innovasjon gjennom Visjon 2030. Alle disse tre henvender seg direkte til norske fagmiljøer.
Se informasjon om disse områdene:
Ny utlysning på NORHED
I samsvar med regjeringens prioriteringer og satsing på utdanning, planlegger Norad en ny utlysning for Norsk program for kapasitetsbygging innen høyere utdanning og forskning for utvikling (NORHED) i løpet av vinteren.
En slik utlysning vil reflektere regjeringens prioriteringer som beskrevet i St.melding 25, og inkluderer lærerutdanning, yrkeslærerutdanning, utdanningsforskning, innovative løsninger og e-læring. En utlysning vil også konsentreres rundt nye geografiske prioriteringer.
Mer informasjon om utlysning, prioriteringer og søknadsfrist vil bli offentliggjort på www.norad.no.
- Mer informasjon om NORHED-programmet på www.norad.no/norhed
Visjon 2030
FNs generalforsamling skal i 2015 vedta nye, globale bærekraftsmål for årene frem mot 2030. Gjennom initiativet «Visjon 2030» inviterer regjeringen nå norsk næringsliv og fagmiljøer til en innovasjonsdugnad for hvordan Norge kan bidra til å nå nye og ambisiøse mål for helse og utdanning globalt.
- Mer informasjon om Visjon 2030
Forskning for utdanning
Politikkutforming, programimplementering og praksis innen utdanningsfeltet må være kunnskapsbasert. Det er betydelige kunnskapsbehov innen utdanningsfeltet globalt, også innenfor prioriterte tema i stortingsmeldingen, slik som læring, utdanning i kriser og konflikt, inkluderende utdanning og IKT. Samtidig er forskningsinnsatsen begrenset.
Med utdanning som et nytt og viktig satsingsområde, vil det og være viktig å styrke forskning på dette området, og regjeringen vil øke støtten til utdanningsforskning i inneværende periode.